علیرضا فاضلی
طراح وب و گرافیست

چگونه هاست مناسب برای وب سایت خود انتخاب کنیم؟

چگونه هاست مناسب برای وب سایت خود انتخاب کنیم؟ اگر شما صاحب یک وب سایت هستید و میخواهید برای وبسایت خود هاست مناسب خریداری کنید این مقاله به شما کمک می کند تا بتوانید با دست باز تری نسبت به خرید هاست مورد نظر خود اقدام کنید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

انتخاب درست هاست مورد نیاز سایت میتواند به بهینه بودن وبسایت شما کمک کند ولی صاحبان وب سایت ها با مشکلاتی در خریداری کردن هاست دارند زیرا که هر هاست ویژگی ها و میزان حجم و ترافیک مختص به خود را دارد و در این مقاله شما خواهید فهمید که کدام هاست، هاست مد نظر شما می باشد و میتواند حتی کیقیت وبسایت شما را ارتقا ببخشد.

هاست چیست

هاست چیست؟

در حقیقت، هاست برای شما مکانی را  فراهم میکند که اطلاعات سایت شما اعم از عکس ها، کدهای CSS , HTML , JS ، تم اصلی وبسایت شما و هر اطلاعات دیگری را در خود جای میدهد.

هنگامی که کاربری وارد سایت شما میشود مرورگر ها از این اطلاعات برای پردازش وبسایت شما استفاده میکنند.

انتخاب درست هاست نه تنها یکی از عناصر ضروری برای وبسایت شماست چرا که بدون هاست سایت شما نمیتواند به اینترنت متصل شود، بلکه انتخاب درست هاست میتواند بر سئو سایت شما نیز اثر گذار باشد.

دامنه چیست؟

دامنه در حقیقت آدرس سایت شماست و شما با دامنه یا دامین میتوانید وبسایت خود را به کاربران معرفی کنید. انتخاب آدرس سایت با دقت و با حوصله میتواند کمک زیادی به حرفه ای بودن سایت شما کند. به طور کلی دامنه دارای سه قسمت کلی می باشد برای مثال www.youtube.com قسمت WWW قسمت اول دامنه می باشد که مخفف کلمه World Wide Web می باشد.قسمت دوم و قسمت اصلی دامنه youtube  می باشد که باید  در انتخا آن دقت داشت، و قسمت آخر دامنه یعنی .com  که این پسوند هم اهمیت بالای دارد زیرا برای هر نوع کاربری یک پسوند خاص میتوانید انتخاب کنید برای مثال شما میتوانید دامنه ایرانی تهیه کنید که در این صورت پسوند آدرس سایت شما .ir  می شود.

تفاوت هاست با دامنه چیست؟

با این توضیح شما تا حدودی به تفاوت هاست با دامنه آشنا شدید اما دقیق تر اگر بخوایم بگیم، میگوییم: دامنه آدرس سایت شماست که با آن میتوانید وبسایت خود را به کاربران معرفی کنید اما هاست فضاییست برای دسترسی مرورگر به اطلاعات سایت شما و پردازش و نمایش آنها و به گونه ای اجازه اتصال سایت شما به اینترنت را هاست صادر میکند.

چند معیار بسیار مهم برای انتخاب هاست مناسب چیست؟

همانطور که گفته شد میزبانان هاست ها خدمات مختلف برای سرویس های مختلف خود دارند در ادامه چند معیار که باید در انتخاب هاست به آنها توجه کرد را ارائه میدهیم.

1. نیاز های اساسی خود را بررسی کنید

ابتدا باید ببینید که نیاز های اساسی شما چیست، برای مثال اگر میخواهید یک سایت با محوریت عکس و ویدیو طراحی کنید باید هاست شما فضای ذخیره و حجم بالایی داشته باشد تا در آپلود عکس ها و ویدیو های خود با مشکل مواجه نشوید. اما اگر میخواهید یک سایت فروشگاهی خوب داشته باشید باید به امنیت و پهنای باند بالاتری فکر کنید، برخی از هاست ها مخصوص وبسایت های فروشگاهی هستند.

اما اگر میخواهید از سیستم مدیریت محتوا وردپرس استفاده کنید، یکی از انواع سرویس های هاستی، هاست وردپرسی می باشد که مخصوص کار با وردپرس در نظر گرفته شده و یکی از بهترین گزینه ها برای افرادیست که از سیستم مدیریت محتوا وردپرس استفاده میکنند.

2.مقایسه و بررسی مدت قرارداد هاست چیست؟

شرکت های میزبان هاستینگ از مدت های اشتراک متنوعی استفاده میکنند برای مثال شما میتوانید هاست های 6 ماهه، 1 ساله و ... را برای خود انتخاب کنید به اندازه نیاز خود تهیه کنید البته اگر از سرویس و خدمات خود راضی بودید میتوانید برای بار بعدی مدتی طولانی تر را تمدید کنید و باز از همان سرویس و میزبان هاستینگ استفاده کنید.

3.بررسی Uptime  بودن سرور و آپ تایم چیست؟

آپ تایم درحقیقت میزان زمانی می باشد که وب سایت شما بدون هیچگونه مشکلی آماده مشاهده کاربران بوده و هرچقدر آپ تایم سرور یک سرویس بیشتر باشد میزان اعتماد و اطمینان به آن سرویس میزبانی هاستینگ را بیشتر میکند و شما راحت تر میتوانید به آن سرویس اعتماد کنید. اگر سرویسی را انتخاب کردید که میزان خیلی کمی خارج از دسترس بوده میتوانید برای اطمینان بیشتر نظرات کاربران آن سرویس را بخوانید.

4.بررسی کنید که روند پرداخت و ضمانت های میزبانان هاستینگ چگونه می باشد

به دلیل اینکه آینده سرویسی که خریداری میکنید مشخص نیست ابتدا باید بررسی کنید که میزبان هاست چه چیز هایی از هاست خود را ضمانت و تضمین میکند و چه مواردی را ضمانت نمیکند و اگر سرویسی کهخریداری کردید مناسب برای کاربرد و نیاز شما نبود قطعا باید گزینه هایی برای لغو قرارداد هاست در سایت وجود داشته باشد و همیشه مراقب روند پرداخت و تمدید هاست خود باشید که اگر سرویسی متناسب با نیاز شما نبود آن را تمدید نکنید و سرویس جدیدی متناسب با فعالیت خود خرداری کنید.

هاست چیست

5.بررسی ویژگی های متمایز کننده سرویس هاستینگ شما با بقیه میزبانان

برخی از میزبانان هاستینگ خدماتی کلی دارند و هیچگونه ویژگی خاصی ندارند اما برخی از میزبانان خدمات خاصی دارند برای مثال هاست وردپرسی یک ویژگی خاص می باشد زیرا در آن قابلیت هایی درمورد بروزرسانی تم و افزونه و بروزرسانی سیستم مدیریت محتوا وردپرس وجود دارد. بهترین راه برای این بررسی و مقایسه خواندن نظرات بقیه کاربران و خریداران این میزبان هاستینگ می باشد.

6.بررسی پشتیبانی سرویس هاستینگ از خدمات سایت های فروشگاهی

همانطور که گفته شد یکی از نیاز های سایت های فروشگاهی امنیت بالای هاست می باشد و اگر میزبان هاستینگ شما امنیت خوبی دارد و گواهی های SSL را ارائه نمیکند باید دقت کنید که گواهی SSL ای که تهیه میکنید با قوانین درگاه پرداخت شما مطابقت داشته باشد. برخی سرویس های هاستینگ ها امنیت اضافی هم برای تراکنش های آنلاین شما تدارک میبینند و این یک ویژگی بسیار عالی می باشد.

7.بررسی قابلیت پشتیبانی هاستینگ

بررسی کنید که آیا از میزبانی که تهیه میکنید قابلیت پشتیبان گیری از اطلاعات هسات شما را دارند یا ندارند، این برای زمانیست که اطلاعات سایت شما که در هاست ذخیره می شوند بخاطر برخی اشکالات بپرند یا شما تصمیم بگیرید از یک میزبان هاستینگ جدید استفاده کنید باید یک نسخه بک آپ یا پشتیبانی از اطلاعات هاست خود تهیه کنید و در هاست جدیدتون بازیابی کنید تا سایتتون دوباره مثل قبل آنلاین و بر خط شود، اگر همچین قابلیتی را میزبان شما نداشته باشد باید خودتان به صورتی دستی از هاستتون بک آپ بگیرید و در مواقع نیاز استفاده کنید و اگر این کار را انجام ندهید و میزبانتون هم قابلیت پشتیبان گیری نداشته باشد متاسفانه اطلاعات سایتتون پاک میشوند.

بیشتر بدانید : اکسل چیست؟

8.از خدمات فنی هاست خود اطمینان حاصل کنید

حتما قبل از خرید هاست از خدمات فنی هاست خود اطمینان حاصل کنید این خدمات فنی علاوه بر پشتیبان گیری شامل دفاع از هاست در برابر حملات غیر منتظره و ... می شود که بسیار مهم و ضروری می باشد.

9.به اطلاعات و محدودیت های هاست خود دقت کنید

محدودیت های هاست یعنی حداکثر میزان ترافیک هاست که بستگی به فعالیت و موضوع و حوزه فعالیت وبسایت شما دارد اگر سایت شما یک سایت متن محور می باشد نیاز به هاستی با میزان ترافیک کمتر نسبت به سایت عکس و ویدیو محور دارید. البته یک سری هاست هم وجود دارند که ترافیک آنها نامحدود می باشد که باید سیاست های استفاده از آن را حتما مطالعه کنید که در آینده با مشکل مواجه نشوید.

10.بررسی سیستم عامل هاست چیست؟

بررسی سیستم عامل هاست یعنی اطمینان حاصل کردن از نرم افزار های سرور و کنترل پنل هاست، کنترل پنل هاست باید بروز و استفاده از آن برای کاربر راحت و آسان باشد، دو مورد از بهترین کنترل پنل های هاست CPanel  و DirectAdmin می باشد البته بعضی شرکت های ارائه دهنده هاستینگ کنترل پنل خاص و شخصی سازی شده خود را دارند.

5 تا از بهترین شرکت های ارائه دهنده هاست در سال 1403

در ایران شرکت های زیادی در حال ارائه هاست و خدمات هاستینگ هستند که به 5 تا از بهترین آنها اشاره میکنیم:

آموزش فتوشاپ

شما میتوانید برای آموزش فتوشاپ کلیک کنید.

1.لیموهاست

لیمو هاست با بیش از 11 سال سابقه فعالیت تمام انرژی و تمرکز خود را بر روی هاست وردپرسی گذاشته و پشتیبانی به شدت فعال و خوبی نیز دارند.

مزایای لیمو هاست

1.پشتیبانی کاملا تخصصی و 24 ساعته وردپرس

2.دارای هر دو کنترل پنل دایرکت ادمین و سی پنل

3.سرعت بسیار بالای سرویس های هاست

4.گارانتی بازگشت وجه تا یک ماه

5.پشتیبان گیری از هاست به صورت روزانه و هفتگی به صورت اتوماتیک

6.بهینه سازی تخصصی وردپرس توسط تیم فنی مجموعه

معایب لیمو هاست

1.عدم  ارائه راهکار اختصاری و اختصاصی سیستم مدیریت محتوا

2.عدم میزبانی از سایت های پایتونی

بیشتر بدانید : وردپرس چیست؟

2.هاست ایران

با سابقه ترین شرکت ارائه دهنده انواع هاست ها قطعا هاست ایران می باشد زیرا که در این فعالیت حدود 20 سال تجربه و سابقه دارند و یکی از بهترین و با اعتماد ترین گزینه ها برای خرید انواع هاست ها می باشند.

مزایای هاست ایران

1.هاست رایگان

2.SSL رایگان

3.آپ تایم بسیار خوب و عالی 99.9%

4.پشتیبانی 24 ساعته و بدون تعطیلی

5.یکی از شرکت های دارای ترافیک پهنای باند نامحدود

6.دیتاسنتر اختصاصی

7.قیمت منصفانه و مناسب

معایب هاست ایران

1.عدم پشتیبانی از هاست ایمیل

2.عدم  ارائه راهکار اختصاری و اختصاصی سیستم مدیریت محتوا

بیشتر بدانید : فتوشاپ چیست؟

3.سون هاست

سون هاست یکی از بهترین سایت های ارائه دهنده انواع هاست از جمله هاست لینوکس و هاست وردپرس در داخل و خارج از ایران دارای بیش از 10 سال سابقه فعالیت یکی از با اطمینان ترین خرید های شما رو رقم میزند.

مزایای سون هاست

1.هاست داخل و خارج

2.آپ تایم 100%

3.پشتیبانی سریع و راضی کننده

4.دارای گارانتی بازگشت وجه

5.دارای هاست ویژه دانلود بدون دیتابیس

6.دارای ترافیک نامحدود با سیاست استفاده منصفانه

آموزش وردپرس

شما میتوانید برای آموزش وردپرس کلیک کنید

4.هاست نگار

هاست نگار را میتواند جدید ترین شرکت ارائه دهنده هاست به شمار برد که طی چند سال اخیر با ارائه خدمات خوب و راضی کننده به مشتریانش توانسته یکی از بهترین شرکت های ارائه دهنده هاست باشد، یکی از ویژگی های منحصر به فرد این شرکت ارائه پهنای باند نامحدود بر روی تمامی سرویس های این شرکت می باشد.

مزایای هاست نگار

1.پهنای باند نا محدود بر روی تمامی سرویس ها

2.پشتیبانی سریع و خوب

3.SSL رایگان

4.تا 100 ساعت گارانتی بازگشت وجه در صورت نارضایتی از سرویس

5.ارائه سرویس های ویژه برای هاست های ابری و وردپرس

5.پارس وی دی اس

پارس وی دی اس شرکت ارائه دهنده سرور های مجازی که اخیرا به ارائه هاستینگ روی آورده است و با استفاده از سخت افزار بروز و هارد های نسل 6 اختصاصی می تواند سرعت وب سایت شما را به شکل شگفت آوری زیاد کند.

مزایای پارس وی دی اس

1.دارای منابع و سخت افزار های به روز و اختصاصی

2.روز گارانتی بازگشت وجه بدون شرط

3.پشتیبان گیری هفتگی

4.ارائه و نصب رایگان نسخه اصلی افزونه WP Rocket

5.ترافیک نامحدود

6.SSL  رایگان

7.پشتیبانی خوب و به موقع

 نتیجه گیری

در این مقاله خواستیم که شما کاربران عزیز بتوانید با دست باز تر و چشم باز تری نسبت به خرید هاست برای وب سایت خود اقدام کنید و در آخر این مقاله چند شرکت ارائه دهنده هاستینگ رو بهتون معرفی کردیم و مزایا و ویژگی های منحصر به فرد آنها را نیز ذکر کردیم.


علیرضا فاضلی
علیرضا فاضلی

طراح وب و گرافیست

من علیرضا هستم ، سالهاست که در حوزه طراحی سایت بصورت تخصصی فعالیت می کنم . تخصص های اصلی من در حوزه آموزش وردپرس ، آموزش نرم افزارهای گرافیکی ، مبانی کامپیوتر و بصورت کلی هر چیزی در حوزه وب هست ... عاشق آموزش و یادگیری هستم.

نظرات