علیرضا فاضلی
طراح وب و گرافیست

تفاوت سرور اختصاصی با هاست اشتراکی چیست؟

تفاوت سرور اختصاصی با هاست اشتراکی چیست؟ چگونه تفاوت هاست را تشخیص دهیم؟ ابتدا برای اینکه بخواهیم به تفاوت این دو سرویس پی ببریم باید بدانیم که میزبانی هاست به چه معناست.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

هاست چیست؟

در حقیقت، هاست برای شما مکانی را  فراهم میکند که اطلاعات سایت شما اعم از عکس ها، کدهای CSS , HTML , JS ، تم اصلی وبسایت شما و هر اطلاعات دیگری را در خود جای میدهد.

هنگامی که کاربری وارد سایت شما میشود مرورگر ها از این اطلاعات برای پردازش وبسایت شما استفاده میکنند.

انتخاب درست هاست نه تنها یکی از عناصر ضروری برای وبسایت شماست چرا که بدون هاست سایت شما نمیتواند به اینترنت متصل شود، بلکه انتخاب درست هاست میتواند بر سئو سایت شما نیز اثر گذار باشد.

شرکت های میزبانی هاستینگ از یکسری سخت افزار مانند یک سری سی پی یو و هارد و ... استفاده میکنند.

بیشتر بدانید : وردپرس چیست؟

هاست اشتراکی چیست؟

هاست اشتراکی هم یک نوع هاست می باشد البته با این تفاوت که سخت افزار این هاست ها در اختیار چند سایت قرار میگیرند و دارای سرعت خیلی بالایی نیستند و برای سایت های کوچک و سبک مورد استفاده قرار میگیرد که نیاز زیادی به پردازش های سنگین و پهنای باند زیاد نیستند.

البته این سرور ها از سیستمی به نام Dedicated Application Pool   استفاده میکنند، در حقیقت کار این سیستم و قابلیت تقسیم مساوی و مناسب رم و سی پی یو هاست می باشد که به صورت ثانیه ای سایت شما رو چک میکند و اگر بیش از حد از این دو سخت افزار استفاده کنید پردازش سایت شما را متوقف میکند تا نتوانید از سهم رم و سی پی یو سایت های دیگه استفاده کنید.

هاست اشتراکی

مزایای هاست اشتراکی چیست؟

1.برای طراحی سایت های کوچک و سبک بسیار منصفانه و مقرون به صرفه

2.راه اندازی سریع پس از خرید سرویس

معایب هاست اشتراکی چیست؟

1.عدم دسترسی به سرور برای تغییرات سیستم عاملی

2.مالکین وب سایت ها نمیتوانند نمر افزار های دلخواه خود را روی سرور نصب کنند.

بیشتر بدانید : فتوشاپ چیست؟

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی یعنی سروری که فقط در اختیار شماست و شما می توانید همه کار با آن انجام دهید بدون محدودیت خاصی، کل سخت افزار آن در اختیار شماست و هیچگونه محدودیت برای شما ایجاد نمیکند، تمام ترافیک سرور متعلق به شماست و میتوانید از آن به صورت کامل و بدون محدودیت خاصی استفاده کنید و اکثرا این نوع سرور برای سایت های بزرگ که نیاز به منابع کامل برای پردازش و ترافیک و ذخیره سازی منابع خود دارند مورد استفاده قرار می گیریند.

سرور اختصاصی

مزایای سرور اختصاصی چیست؟

1.در اختیار بودن تمامی منابع سرور در اختیار یک وبسایت

2.دارای پهنای باند اختصاصی برای وبسایت

3.می توانید نرم افزار مورد نیاز خود را بر روی آن نصب کنید

4.می توانید در صورت نیاز منابع سرور خود را با هماهنگی با شرکت ارائه دهنده ارتقا بدهید.

معایب سرور اختصاصی چیست؟

1.نیاز به دانش فنی برای مدیریت سرور

2.راه اندازی آن به اندازه کافی سریع نیست و باید نرم افزار و سخت افزار تنظیم شوند

3.نسبت به هاست اشتراکی هزینه بیشتر و سنگین تری دارد

تفاوت هاست اشتراکی با سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی بر خلاف هاست اشتراکی که منابع آن بین بقیه صاحبان وبسایت ها مشاع بود و بخاطر سرعت پردازش و ترافیک معمولی مخصوص سایت های کوچک و سبک بود، در سرور اختصاصی تمامی سخت افزار و نرم افزار و تمامی منابع تنها در اختیار یک وب سایت می باشد و اکثرا سایت های بزرگ و با ترافیک و پردازش بالا از آن استفاده میکنند تا سرعت وبسایتشان پایین نیاید.

آموزش وردپرس

شما میتوانید برای مشاهده بهترین آموزش وردپرس کلیک کنید.

کدام برای وبسایت من مناسب می باشد؟

ابتدا باید چند معیار را در نظر بگیرید، اگر وبسایت شما وبسایت سبک و کوچک و نیاز کمتری به پهنای باند دارید بهتر هست که هاست اشتراکی بگیرید چرا که این نوع هاست هزینه کمتری دارد و نیاز شما را برطرف میسازد.

اما اگر وبسایت سگینی مانند وبسایت دیجیکالا دارید باید سرور اختصاصی تهیه کنید زیرا سرعت در پردازش و حجم پهنای باند شما نباید کم باشد چرا که باعث کند شدن وبسایت شما می شود البته سرور اختصاصی دارای هزینه نسبتا بالایی می باشد اما اگر هاست اشتراکی بگیرید قطعا سرعت سایت شما نسبت به سرور اختصاصی بسیار پایین ترخواهد آمد.


علیرضا فاضلی
علیرضا فاضلی

طراح وب و گرافیست

من علیرضا هستم ، سالهاست که در حوزه طراحی سایت بصورت تخصصی فعالیت می کنم . تخصص های اصلی من در حوزه آموزش وردپرس ، آموزش نرم افزارهای گرافیکی ، مبانی کامپیوتر و بصورت کلی هر چیزی در حوزه وب هست ... عاشق آموزش و یادگیری هستم.

نظرات