مهران کیاء
متخصص تست نفوذ و امنیت

دارک وب چیست؟ بررسی مفهوم نت تاریک یا Dark Web در فضای اینترنت

تو این مقاله قصد داریم تا فضای دارک وب رو در سطح اینترنت مورد تجزیه و تحلیل قرار بدیم و ببینیم دارک وب دقیقا چیه و چطور میشه از اون استفاده کرد. به طور کلی ما سه سطح مختلف از اینترنت رو داریم که از اون های می تونیم

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

به :

  • Surface Web (وب سطحی)
  • Deep Web (وب عمیق)
  • Dark Web (وب تاریک)

اشاره کنیم که در ادامه هر کدوم از این سطوح رو توضیح خواهیم داد.

دارک وب چیست؟ بررسی مفهوم نت تاریک یا Dark Web در فضای اینترنت

Surface Web یا وب سطحی چیست؟

سرفیس وب Surface Web همچنین به نام وب قابل مشاهده ، لایت نت و یا وب فهرست شده نیز شناخته می شود. این قسمت از شبکه جهانی وب برای عموم قابل دسترسی است و توسط موتورهای جستجو گر استاندارد مانند گوگل شناسایی می شود. لایت نت نقطه مقابل دارک نت است و سایت های موجود برروی این قسمت، سایت های معمولی هستند که توسط تجارت ها و افراد مختلف که هویت مشخصی دارند ساخته شده اند.

Deep Web وب عمیق چیست؟

وب عمیق ، وب نامرئی ، یا وب مخفی بخش هایی از شبکه جهانی وب هستند که محتویات آنها توسط موتورهای جستجوی استاندارد وب نمایش داده نمی شوند. این سطح از اینترنت برخلاف "وب سطحی" یا Surface Web که برای همه افرادی که از اینترنت استفاده می کنند قابل استفاده نمی باشد.

محتوای وب عمیق در پشت فرم های HTTP پنهان شده است و شامل بسیاری از کاربردهای رایج مانند پست وب ، بانکداری آنلاین ، صفحات و نمایه های رسانه های اجتماعی خصوصی یا محدود شده است ، این سطح وب شامل برخی از انجمن های اینترنتی که برای مشاهده محتوا و خدماتی که کاربران باید هزینه آن را بپردازند

و توسط دیوارهای پرداخت محافظت می شوند هست ، مانند فیلم درخواستی و برخی مجلات و روزنامه های آنلاین ، نیاز به ثبت نام دارند. محتوای وب عمیق را می توان با یک نشانی اینترنتی مستقیم یا آدرس IP قرار داد و به آن دسترسی داشت ، اما ممکن است برای عبور از صفحات وب سایت عمومی به رمز عبور یا سایر دسترسی های امنیتی نیاز داشته باشد.

Dark Web وب تاریک چیست؟

دارک وب بخش کوچکی از دیپ وب یا وب پنهان است. فضای دارک وب شامل سایت هایی است که برای عموم قابل مشاهده نبوده و توسط آیپی (IP) های مخفی سرور اجرا می شوند. در این شبکه تمامی اطلاعات به صورت آنلاین و با پسورد هایی محافظت شدهاند و برای دسترسی به آنها باید از چندین سد پرداختی مختلف گذشته یا از نرم افزارهای ویژه ای استفاده کرد.

هر کاربری میتواند از این وبسایت ها به واسطه سرویس هایی همچون هیدن ویکی و یا شبه جستجوگر ها (مثل torch) دیدن کند. بسیاری از این وبسایتها از موتورهای جستجو بهره نمی گیرند، از اینرو جستجو در جستجوگرها برای پیدا کردن آنها با شکست مواجه می شود. این وبسایت ها که برای مخفی سازی هویتشان از ابزار رمزگذاری تور بهره می گیرند پسوند .onion را دارند.

تفاوت دارک وب Dark Web با دیپ وب Deep Web در چیست؟

دارک وب در ایران و بیشتر نقاط جهان معمولا با دیپ وب اشتباه گرفته می شود. بنابراین اولین نکتهای که باید به آن اشاره شود این است که دارک وب با دیپ وب تفاوت دارد و در واقع دارک وب بخشی کوچکی از دیپ وب است. برای شناخت بهتر دارک وب(Dark Web) بهتر است که ابتدا با دیپ وب (Deep Web) آشنا شویم.

دیپ وب یا وب پنهان که وب عمیق نیز خوانده می شود، بخش هایی از شبکه جهانی وب است که محتویاتش به دلایل مختلفی توسط موتورهای جستجوی استاندارد که ما با آنها آشنا هستیم نشان داده نمیشوند و کسی نمی تواند آنها را پیدا کند.تمام اطلاعات غیرقابل رهگیری وب سایت های ایمیل و دیتابیس ها قسمتی از دیپ وب هستند.

اصطلاح دیپ وب در سال 1994 بهکار برده شد و به وبسایت هایی که توسط هیچ موتور جستجویی ثبت نشده بودند اشاره می کرد. نقطه مقابل دیپ وب، سرفیس وب (Surface Web) است و محتویات آن توسط کاربران عادی و از طریق موتورهای جستجوی استاندارد مانند گوگل قابل دسترسی است.

بیشتر ببینید : کاملترین دوره آموزش دارک وب | آموزش Dark Web قسمت 1 : معرفی دوره

شبکه تور چیست؟ بررسی مفهوم TOR Onion در دارک وب

تور ( Tor, The Onion Router) نرمافزاری است که برای ناشناس ماندن کاربران در محیط اینترنت به کار میرود که بر پایه نرم افزار کارخواه (Client) و شبکهای از سرویس دهنده ها (Servers) بنا می شود و می تواند دادههایی از کاربران را مانند موقعیت مکانی و نشانی آیپی را پنهان کند.

به رهگیری از این سامانه، رهگیری و شنود الکترونیک داده های کاربر را به دست دیگران بسیار سخت می کند.این رهگیری و شنود الکترونیک میتواند در مورد بسیاری از فعالیتهای کاربر مانند وبگاه هایی که بازدید کرده، مطالبی که بارگیری و بارگذاری کرده، پیامهایی که از طریق نرمافزارهای پیامرسان فرستاده یا دریافت کرده و هر گونه ارتباطاتی که در محیط اینترنت برقرار کرده، صورت پذیرد؛ لذا میتوان گفت که این سامانه برای محافظت از آزادی کاربران و حفظ حریم خصوصی آنها در محیط اینترنت طراحی شدهاست.

چگونه میتوان به فضای دارک وب (ِDark Web) دسترسی پیدا کرد؟

دارک وب چیست؟ بررسی مفهوم نت تاریک یا Dark Web در فضای اینترنت

از آن‌جایی که این وبسایت‌ها مخفی هستند و به صورت معمول نمی‌توان به آن‌ها دسترسی داشت، شما باید از ابزار خاصی به نام TOR استفاده کنید، این برنامه ضمن مخفی کردن آدرس آی‌پی شما، اطلاعات ارسالی و دریافتی را از طریق شبکه‌ای خاص عبور داده و آن‌ها را رمزگذاری می‌کند، در حقیقت با استفاده از این ابزار هویت اصلی شما پنهان مانده و تا زمانی که خودتان اقدام به فاش کردن آن نکنید کسی قادر به شناسایی شما نخواهد بود.ضمن اینکه آدرس وبسایت‌های موجود در دارک نت همانند سایر وبسایت‌ها نبوده و معمولا از یک نام به همراه یک رشته‌ی هش شده تشکیل می شود و در انتها نیز با پسوند Onion خاتمه می‌یابند.

پس از نصب و راه‌اندازی ابزار تور با وارد کردن آدرس یک وبسایت در دارک وب می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید، از آن‌جایی که این وبسایت‌ها مخفی و غیرقانونی هستند توسط موتورهای جستجوی معمول مثل گوگل و بینگ قابل جستجو نیستند و برای یافتن آن‌ها باید از جستجوگرها و ویکی‌های مخصوص این‌کار استفاده کنید، به عنوان مثال یکی از این موتور‌های جستجو Grams نام دارد، که در انتهای آموزش نحوه‌ی استفاده از آن را برای شما شرح داده‌ایم.به عنوان مثال آدرس یک وبسایت در دارک نت چیزی مشابه helloxyz1sd21fdv23.onion خواهد بود (لطفا توجه داشته باشید که این آدرس یک آدرس فرضی بوده و به جای خاصی هدایت نخواهد شد.

چه نکاتی را باید در دارک وب رعایت کنیم؟

  • به هیچ‌وجه اطلاعاتی از خود منتشر نکنید.
  • در آن‌جا با کسی صحبت یا بحث نکنید.
  • در وبسایت‌های دارک‌وب کامنت ارسال نکنید.
  • مرورگر را در حالت پرایوت قرار دهید.
  • وارد حساب‌های کاربری خود نشده باشید.
  • اجرای اسکریپت را در مرورگر خود غیر فعال کنید.
  • موقعیت مکانی را در مرورگرتان غیرفعال کنید.
  • روی وب‌کم دستگاه خود را بپوشانید.
  • میکروفون دستگاه خود را بپوشانید.
  • به هیچ‌کس در آن محیط اعتماد نکنید.
  • نام کاربری، ایمیل و پسوردهای واقعی انتخاب نکنید.

بیشتر یاد بگیرید :) آموزش دارک وب قسمت 4 : تاریخچه ابزار های دسترسی به دارک وب

در دارک وب و دیپ وب چه کار هایی انجام می شود؟

  • اتلین و شکنجه گران اجاره ای (کسانی که پول می گیرند و قتل یا شکنجه انجام میدهند)
  • افرادی که در قبال پول، اسید پاشی می کنند.
  • افرادی که باعث ایجاد رعب و وحشت میان مردم می شوند.
  • افرادی که با برق و دستگاه های شکنجه قرون وسطایی، افراد را شکنجه می کنند.
  • افرادی هم وجود دارند که با اسم جارو برقی فعالیت می کنند. (این افراد برای از بین بردن صحنه جرم فعالیت میکنند)
  • فروشندگان اعضای بدن
  • فروشندگان مخدر
  • هکرهای کلاه سیاه برای دزدی و انجام اعمال غیر قانونی
  • و…

آیا ورود به فضای وب تاریک Dark Web غیرقانونی است؟

با تمام این حرفهایی که درباره دارک وب زده شد، شاید فکر کنید این فضا فقط مخصوص کارهای مجرمانه و فعالیتهای غیرقانونی است؛ اما اینطور نیست. سامانه تور برای ایجاد کانال ارتباطی ناشناس راه اندازی شد و برای افرادی که به هر دلیلی می خواهند هویت خود را در فضای مجازی پنهان کنند، ابزار بسیار مفیدی است. اگر می خواهید درباره حفاظت از حریم شخصی و رمز ارز اطلاعات کسب کنید، دارک وب در این زمینه بسیار سودمند است.

دارک وب شامل خدمات ایمیل رمزنگاری شده و مطمئن، آموزش نصب سیستم عامل ناشناس و نکات حرفهای برای افرادی است که نسبت به حریم شخصی خود بسیار حساس هستند.دارک وب برای برخی سازمان ها هم مفید است؛ مثلا پلیس سایبری با مانیتور کردن دارک وب، رد دادههای به سرقت رفته در حملات امنیتی را می گیرد یا سازمان های خبری حواسشان به وبسایت های افشاگر در دارک وب است تا جریان سازی کنند.

چه چیز هایی را میتوان از دارک وب تهیه کرد؟

  • مواد مخدر
  • ارز تقلبی
  • مدارک جعلی
  • اسلحه، مهمات و مواد منفجره
  • قاتل (Hitman)
  • اعضای بدن انسان

تراکنش های مالی در دارک وب چگونه انجام می شوند؟

ا شکل گیری رمز ارز ها و گسترش پرداخت از طریق رمز ارز نامتمرکز بیت کوین راهی برای انجام تراکنش های ناشناس در دارک وب بوجود آمد.بیت کوین یکی از اصلی ترین ارزهای رمز پایه است که به دلیل انعطاف پذیری ارز ، در بازارهای وب تاریک مورد استفاده قرار می گیرد.از رمزارزهای دیگر همچون ریپل،اتریوم،مونرو نیز برای انجام تراکنش هایی همچون خرید اسلحه،استخدام هکر،پورنوگرافی کودکان و... استفاده می شود.

در سال ۲۰۱۱ بازاری به نام سیلکرود (Silk Road) که توسط راس اولبریکت، معروف به Dread Pirate Roberts، در دارک وب راه اندازی شد. اولبریکت با به کارگیری سامانه رمزنگاری شده و رمز ارز قصد این را داشت که فروشگاه اینترنتی خود را به بستری امن و ناشناس تبدیل کند البته طولی نکشید که FBI موفق شد پس از دو سال صاحب این سایت را دستگیر کند.

سیلک رود | جاده ابریشم چیست؟ بررسی مفهوم Silk Road در دارک وب

سیلک رود ( Silk Road) به معنی جاده ابریشم یک بازار الکترونیکی و تحت وب بود که گردانندگانش آن را با استفاده از فناوری سامانهٔ نرمافزاری پنهان تور اجرا میکردند. بیشتر کالاهایی که در سیلکرود برای فروش گذاشته می شد در حوزه قضایی بیشتر کشورها قاچاق محسوب می شد. رادیوی عمومی ملی از این وبگاه به عنوان «آمازون.کامِ داروهای غیرمجاز» یاد کرد.

انواع موتور های جستجو در دارک وب کدام ها هستند؟

DuckDuckGo.1 :


دارک وب چیست؟ بررسی مفهوم نت تاریک یا Dark Web در فضای اینترنت

این موتور جستجو بر خلاف انتظار همه فقط برای جستجو عادی روزانه در اینترنت نیست و برای دیپ وب نیز کاربرد دارد و مزیت این موتور جستجوگر این هست که اطلاعات شما را مانند گوگل ذخیره نمیکند !

https://duckduckgo.com/

AHMIA.2 : 

دارک وب چیست؟ بررسی مفهوم نت تاریک یا Dark Web در فضای اینترنت

Ahmia یکی از معدود موتورهای مناسب جستجوی دیپ وب است که در واقع عملکردی دارد و مانند موتور جستجوی سنتی نتایج ما را به دست می آورد! این رابط کاربری ساده با برخی دستورالعمل ها و نوار جستجو در صفحه اصلی دارد !
وارد کردن سؤالات ما به سادگی نتایج را به دست می آوریم. اگرچه به دلایلی نتیجه جستجو فقط URL ها و تاریخ آخرین بروزرسانی را به ما نشان می دهد اما توضیحی در مورد بیشترین نتایج سایت نیست. اما تا زمانی که شما بدانید که به دنبال چه چیزی هستید ، می تواند یکی از بهترین موتورهای جستجوگر دارک وب باشد که حتی تاریک ترین نتایج را به نمایش می گذارد. یکی از ویژگی های پیشرفته آن که هیچ موتور جستجوی پیاز دیگری تاکنون ارائه نکرده است !

msydqstlz2kzerdg.onion

Torch.3 :

دارک وب چیست؟ بررسی مفهوم نت تاریک یا Dark Web در فضای اینترنت


xmh57jrzrnw6insl.onion


Not Evil.4 :

دارک وب چیست؟ بررسی مفهوم نت تاریک یا Dark Web در فضای اینترنت

Not Evil یکی دیگر از موتورهای جستجوی عمیق وب است که در واقع موتور جستجو است ! این رابط کاربری بسیار ساده ای دارد و چیزی جز تصویر طعنه آمیز در صفحه اصلی و نوار جستجو در بالای صفحه ندارد!شما کلمات کلیدی آنچه را که می خواهید در نوار جستجو وارد کنید وارد شوید و وارد صفحه شوید !

این صفحه با نتایج مربوط به آن باز می گردد، حتی اگر صفحه نتایج کاملاً به هم ریخته باشد و قلم خیلی هیجان انگیز نیست و.. پیوندها هنوز هم کار می کنند.برای جستجوگرهای پیشرفته، داده هایی مانند آخرین پاسخ سایت به همراه زمان پینگ، و نتایج اضافی همراه با نتیجه جستجوی اولیه را در بر می گیرد. همچنین تبلیغات را نشان نمی دهد !

hss3uro2hsxfogfq.onion

Candle.5 :

دارک وب چیست؟ بررسی مفهوم نت تاریک یا Dark Web در فضای اینترنت

ممکن است متوجه یک شباهت جزئی بین Candle وGoogle ، آرم و رابط کاربری آن باشید، اگرچه من به شما اطمینان می دهم که این چیزی شبیه گوگل نیست ! این یکی از ساده ترین موتورهای جستجوگر Deep Web است که وجود دارد !

gjobqjj7wyczbqie.onion

کاملترین و جامعترین دوره آموزش دارک وب | آموزش Dark Web بصورت گام به گام

دارک وب چیست؟ بررسی مفهوم نت تاریک یا Dark Web در فضای اینترنت

امیدوارم لذت برده باشید :)

کانال تلگرام : MehranKiyaNET@


مهران کیاء
مهران کیاء

متخصص تست نفوذ و امنیت

مهران کیاء , هکر کلاه خاکستری , فعال در حوزه تست نفوذ و امنیت , علاقه مند به مباحث شبکه و برنامه نویسی عاشق یادگیری و آموزش دادن. دوستان عزیز جهت مطرح کردن سوالات و مشکلات خودشون در دوره های آموزشی بنده میتونن از طریق کانال تلگرام اقدام کنند. https://t.me/MehranKiyaNET

نظرات