مهرداد پورخیری
Senior Network Engineer

DWPD چیست؟

سلام 

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

توی این مقاله در مورد ضریب تحمل SSD میخوایم صحبت کنیم یا اینکه در مورد DWPD چیست توضیح میدیم. قطعا شما میدونید SSD چی هست که دارید این مقاله رو میخونید و اگرم نمیدونید قبلش یه جستجو در باره اینکه SSD چی هست یه جستجویی بکنید.


وقتی ما میخوایم برای ذخیره اطلاعات با سرعت دسترسی بالا حافظه ای انتخاب کنیم قطعا SSD ها جز انتخاب هامون هستن ولی آیا SSD ها انواع مختلفی دارن؟ و برای چه کاری باید از چه نوع SSD استفاده کنیم؟


در مرحله اول SSD ها از چیپ های مختلفی استفاده می کنن با عنوان SLC,MLC,TLC,QLC که برای درک این موضوع ارجاعتون میدم به این مقاله از مهندس سیروس زاد که در این مقاله به تفصیل تفاوت این ها رو توضیح داده.

بهروز سیروس زاد کارشناس ارشد Cloud Computing و Storage و مدرس رسمی مایکروسافت در هامبورگ آلمان دنبال نکن 5.0(10) تفاوت TLC ، MLC و eMLC و SLC در SSD چیست؟

ولی برای ارزیابی SSD ها برای اینکه ببینیم برای کار ما مناسب هستن یا نه باید به پارامتری تحت عنوان drive writes per day (DWPD) توجه کنیم. این پارامتر به این موضوع اشاره می کنه که این SSD رو تا چند بار در روز میشه به صورت کامل تمام اطلاعاتش رو بازنویسی کرد.

یکم دقیق تر بگم مثلا فرض می کنیم یک درایو (منظورم از درایو یک حافظه SSD هست) با ظرفییت 200 گیگ داریم که 5 سال گارانتی داره. اگر پارامتر DWPD این درایو برابر 1 باشه به این معنیه که روی این درایو در هر 24 ساعت تا 200 گیگ میشه اطلاعات رایت کرد (خوندن اطلاعات مد نظر نیست). حالا اگر کل مدت گارانتیش که 5 سال هست رو مد نظر بگیریم میشه به عبارتی 365 ترابایت در تمام تول عمر گرارنتیش که به این حجم هم پارامتر Terabytes Writen(TBW) گفته میشه.


توجه کنید که اگر از مرز تحمل SSD که همون DWPD هست مثلا طبق مثال بالا 200 گیگ در روز تجاوز کنیم قطعا SSD ما میسوزه، پس باید مراقب باشیم.

اینم فرمول محاسبشه.

Disk size in GB * 365 days/year * warranty period in year

200GB*365*5=365TB


حالا اگر یه درایو به ما بدن و بگن پارامتر TBW این درایو 1000TB هست و 5 سال گارانتی داره رو چطوری باید DWPD رو براش محاصبه کنیم؟

TBW 1000TB / (5 years × 365 days/year × 200 GB) = 2.74 DWPD

پس برای خرید SSD باید توجه کنیم که کاربرد ما چی هست و درایو مناسب رو تهیه کنیم.


از کجا پارامتر DWPD رو پیدا کنیم؟

من خودم هرچی گشتم برای این SSD های رایج توی بازار که روی PC ها و لپ تاپ ها استفاده میشن نتونستم این پارامتر رو پیدا کنم البته زیادم اهمیت نداره آخر کی درایو لپتاپش رو به طور کامل در روز کامل باز نویسی میکنه (شایدم کسی هست که اینکارو بکنه). ولی این پارامتر روی سرور های بسیار مهم و لازم که بررسیش کنیم.


اگر توی گوگل سرچ کنید HPE SSD selector به یه سایتی بر میخورید که لینکش این پایینه.

ssd.hpe.com

این ابزاری هست که برای انتخاب SSD مناسب شما رو همراهی میکنه. و در نهایت SSD هایی رو که بهتون پیشنهاد می کنه رو میتونید Data sheet اون درایو رو دانلود کنید و ریز پارامتر هاشون رو بررسی کنید.


امیدوارم این مطلب مورد توجهتون قرار بگیره

نویسنده: مهرداد پورخیری


نظرات