علیرضا فاضلی
طراح وب و گرافیست

وردپرس (Wordpress) چیست؟معرفی کاربرد ، مزایا ، معایب و روش آموزش

وردپرس یکی از محبوب‌ترین سیستم های مدیریت محتوا (CMS) در دنیاست. حدود ۴۰ درصد از سایت‌هایی که در دنیای وب قابل مشاهده هستند، از وردپرس استفاده می‌کنند. اگر بخواهیم وردپرس را به زبان ساده تعریف کنیم ، وردپرس عبارت است از یک سیستم مدیریت محتوای سایت ساز که با استفاده از آن قادر خواهید بود تا به راه اندازی انواع گوناگونی از وبسایت و وبلاگ بپردازید. با اطمینان میتوان گفت که با وجود انعطاف پذیری و تنوع قالب و افزونه میتوان همه نوع سایتی با این سیستم مدیریت محتوا ایجاد کرد و به راحتی به سئو و بهینه سازی آن مشغول شد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

وردپرس چیست

همانطور که اشاره شد وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا می باشد و دلیل استفاده از این سیستم ها را میتوان سهولت استفاده از آنها بدون نیاز به یادگیری برنامه نویسی وب و صرفه جویی در زمان و طراحی سایت بدون نیاز به نوشتن کد اشاره نمود.

در چند سال اخیر یکی از موانعی که افراد در طراحی وب سایت داشتند این بود که هزینه در دسترس داشتن این سیستم های مدیریت محتوا بسیار بالا بود ولی امروزه با در دسترس بودن این سیستم ها به صورت رایگان خیلی از مشکلات رفع شده.در این سیستم های مدیریت محتوا اطلاعات از طریق یک دیتابیس خوانده شده و در کمترین زمان ممکن به نمایش در می آیند.

زبان برنامه نویسی که وردپرس با آن نوشته شده است زبان PHP می باشد.

تاریخچه وردپرس چیست؟

وردپرس توسط مت مولنوگ در تاریخ 27 مِی سال 2003 عرضه شد، این نرم افزار منبع باز یا open source  ابتدا فقط برای ایجاد وبلاگ ها توسط وبلاگ نویسان استفاده میشد اما با گذر زمان و بروزرسانی های متعدد ورد پرس اکنون این نرم افزار تحت وب برای ایجاد همه نوع سایت از جمله وبلاگ نویسی، سایت های شرکتی، سایت های چند منظوره، سایت های فروشگاهی، سایت های شخصی و ... کاربرد دارد.

انواع سایت های وردپرس چیست؟

  1. سایت خبری
  2. سایت فروشگاهی
  3. سایت شخصی
  4. سایت رزومه کاری
  5. سایت پادکست
  6. سایت شرکتی
  7. سایت انجمن های گفتگو
  8. سایت های مسافرتی
  9. سایت آموزش آنلاین
  10. سایت وبلاگ نویسی
  11. سایت کاریابی
  12. سایت قرار دادن فایل و برنامه برای دانلود
  13. سایت فیلم و بازی

آموزش وردپرس

مزایا استفاده از وردپرس چیست؟

  1. استفاده راحت و آسان
  2. طراحی سایت با وردپرس زمان کمتری از شما میگیرد
  3. بروز بودن و به حداقل رساندن باگ ها
  4. تنوع در تم ها و افزونه ها و استفاده از خلاقیت طراح سایت
  5. به دلیل سهولت در استفاده کاربران زیادی از آن بهره می برند
  6. سرعت خوب در پردازش ها
  7. آسان بودن در سئو و بهینه سازی
  8. منبع باز یا open source بودن وردپرس
  9. رایگان بودن
  10. بروز رسانی راحت تنها با یک کلیک
  11. همیشه در حال توسعه

معایب استفاده از وردپرس چیست؟

1.ناسازگاری برخی افزونه ها با یکدیگر

2.بروزرسانی های مکرر مزیتی دردسر ساز

افزونه وردپرس چیست؟

افزونه‌ یا Plugin  وردپرس در واقع کدهایی هستند که قابلیت های بیشتری در راستای بهبود سایت شما در اختیار شما قرار میدهند. با نصب افزونه و بدون نیاز به کدنویسی شما قادر خواهید بود که به سایت خود ویژگی جدیدی اضافه کنید. در مخزن وردپرس بیش از 50000 افزونه وجود دارد که برخی از آنها رایگان و برخی دیگر پولی هستند و شما میتوانید متناسب با نیاز خود افزونه مورد نیاز خود را نصب و از آن استفاده کنید.

برای مثال افزونه elementor یک افزونه صفحه ساز هست و شما میتوانید با نصب این افزونه یکی از بهترین صفحه ساز های وردپرس را داشته باشید البته این افزونه دارای دو نسخه پولی و رایگان است که نسخه پولی آن ویژگی های بیشتر و بهتری را ارائه میکند.

وردپرس چیست

محدودیت نصب افزونه های وردپرس چیست؟

محدودیتی در نصب افزونه‌ها‌ وجود ندارد، اما نصب تعداد زیاد افزونه باعث کند شدن پردازش در پنل کاربری وردپرس و سایت شما می شود.لزوما نصب تعداد زیاد افزونه ها سایت شمارو کند نمیکند بلکه کیفیت افزونه ها و کد هایی که دارند باعث کند شدن سایت شما می شوند. استفاده زیاد از منابع مختلف، اسکریپت‌های زیاد و ... در یک افزونه، از جمله مواردی هستند که باعث کندی سایت می‌شوند. همچنین برخی افزونه ها به خاطر تازه کار بودن برنامه نویس یا مسلط نبودن برنامه نویس دارای رخنه های امنیتی می باشند که حتی میتوانند منجر به هک شدن وبسایت شما شوند و این موارد در افزونه های معروف و پر کاربرد هم دیده می شود.

قالب وردپرس چیست؟

قالب وردپرس در واقع مجموعه ای از فایل های مختلف هستند که در کنار یکدیگر ظاهر سایت شما را طراحی میکنند. یک قالب وردپرس میتواند شامل اسلاید شیت ها، عکس ها ،فونت ها و اسکریپت های مختلف باشد. این فایل ها نحوه نمایش محتوای شما و ظاهر آن را تغییر میدهند.

تغییر این قالب ها اطلاعات ذخیره شده شما بر روی دیتابیس را تغییر نمیدهند و تنها فرم نمایش و ظاهر محتوایی که شما برای سایتتان در نظر گرفته اید را تغییر میدهند و شما میتوانید قالب دلخواه خود را انتخاب کنید.

آموزش وردپرس

شما میتوانید برای یادگیری بیشتر به آموزش وردپرس مراجعه نمایید.

انواع قالب های وردپرس چیست؟

1.قالب پیش فرض

2.قالب فروشگاهی

3.قالب خبری

4.قالب شرکتی

5.قالب چندمنظوره

6.قالب آموزشی

7.قالب فرزند و والد

8.قالب واکنشگرا

وردپرس چیست

چند سایت معتبر داخلی برای خرید قالب وردپرس چیست؟

1.ژاکت

2.راستچین

3.میهن وردپرس

4.ابزار وردپرس

 

روش ساخت قالب وردپرس چیست؟

برای طراحی یک قالب وردپرسی خوب و قابل قبول شما باید به زبان های برنامه نویسی از جمله CSS , HTML , PHP , Java Script  به طور کامل مسلط باشید. یاد گیری این زبان ها می تواند بسیار وقت گیر باشد و یاد گیری این زبان ها تنها برای ساخت یک قالب زیاد کار عاقلانه ای نیست. اما اگر میخواهید به یک طراح قالب یا طراح سایت موفق و کار بلد تبدیل شوید، یادگیری این زبان ها میتواند به شما کمک بسیار بزرگی کند.

اما اگر میخواهید یک سایت متفاوت نسبت به قالب های وردپرسی داشته باشید میتوانید از صفحه ساز ها استفاده کنید. در این صورت دیگه نیازی به یادگیری زبان های برنامه نویسی و کد نویسی های طولانی ندارید و میتوانید از سیستم کشیدن و رها کردن استفاده کنید. وردپرس دارای صفحه ساز های بسیاری می باشد که صرفا برای کار با آنها شما نیاز به یادگیری زبان های برنامه نویسی و یا قالب بندی صفحات و طبقه بندی آنها ندارید. سیستم کار این صفحه ساز ها به صورت درگ اند دراپ یا drag and drop  می باشد و شما میتوانید به راحتی تنها با کشیدن و در جای مناسب رها کردن المنت مد نظر خود سایت خود را به صورت اختصاری طراحی کنید بدون نیاز به بلد بودن زبان های برنامه نویسی و ... .

بیشتر بدانید : فتوشاپ چیست؟

صفحه ساز وردپرس چیست؟

بیشتر کاربرانی که تازه کار با وردپرس را شروع کرده اند و آشنایی زیادی با طراحی صفحات و طرح بندی آن ها در ورد پرس ندارند و بیشتر کار با سیستم درگ اند دراپ را میپسندند چون بسیار ساده می باشد.

از آن جایی که بیشتر قالب ها وردپرس از طرح بندی صفحه خاصی پشتیبانی می کنند و اگر مبتدی باشید و به برنامه نویسی تسلط نداشته باشید تغییر این طرح بندی صفحه یا ایجاد یک طرح بندی صفحه خاص مانند لندینگ پیج کار خیلی سختی برای شما خواهد بود و در مواقعی کاری غیر ممکن خواهد شد اما با استفاده از صفحه ساز های وردپرس میتوانید طرح بندی اختصاری برای خود داشته باشید بدون نیاز به کد نویسی و فقط با درگ اند دراپ کردن.

وردپرس چیست

خوشبختانه صفحه ساز های زیادی برای وردپرس طراحی شدند تا شما بتوانید بدون نیاز به یادگیری زبان برنامه نویسی و نوشتن کد طرح های مخصوص خود و کامل سفارشی داشته باشید. البته توسعه دهندگان اسن صفحه ساز ها قالب ها و تمپلیت های زیادی را در صفحه ساز خود با کیفیت بالا و سهولت در استفاده از آن ها قرار داده اند و به این صورت شما هم میتوانید از این تمپلیت ها و طرح ها استفاده کنید و هم میتوانید خودتان طراحی کنید و تم های مختلفی نیز برای مشاغلی مانند آژانس املاک، عکاس ها و... وجود دارند که خودشان عکس هایی نیز داخل خود دارند و با صفحه ساز قابل تغییر هم هستند.

برخی صفحه ساز های وردپرس چیست؟

1.صفحه ساز المنتور بهترین صفحه ساز وردپرس

2.صفحه ساز WPBakery

3.صفحه ساز دیوی بیلدر

4.صفحه ساز Beaver

5.صفحه ساز Themify

بیشتر بدانید : اکسل چیست؟

برخی ویژگی های افزونه صفحه ساز المنتور وردپرس چیست؟

1.دارای دو نسخه پولی و رایگان

2.منبع باز بودن

3.استفاده از سیستم کشیدن و رها کردن

4.دارای ادآن های مختلف

5.دارای قالب های مختلف و ویژگی شخصی سازی قالب ها

6.سازگاری با افزونه چند زبانی

7.امکان اضافه کردن کد های شخصی CSS

8.کاملا ریسپانسیو و واکنشگرا

9.بسیار سریع در پردازش ها و بروزرسانی صفحه

10.بروزرسانی های زیاد که باعث رفع حداکثری باگ ها می شود

11.دارای حالت تعمیر و نگهداری

12.طراحی صفحه و سایت به صورت کاملا ساده

برخی ویژگی های افزونه صفحه ساز Bakery وردپرس چیست؟

1.دارای بیش از 80 قالب آماده

2.قابلیت افزودن کد های شخصی CSS  و جاوا اسکریپت

3.کاملا ریسپانسیو و واکنشگرا

4.طراحی ظاهر سایت و مدیریت سایت

5.سازگاری با افزونه های سئو و چند زبانگی و فروشگاهی

6.دارای ادآن های مختلف و متفاوت

 آموزش فتوشاپ

 شما میتوانید برای یادگیری فتوشاپ به آموزش فتوشاپ مراجعه کنید.

توابع وردپرس چیست؟

قالب ها و افزونه های وردپرس برای نمایش محتواهای فعال و پویا از توابع وردپرس استفاده میکنند. توابع وردپرس از جنس کدهای PHP هستند که کاربرد آنها نمایش پویای اطلاعات در وردپرس می باشد. اطلاعات پویا اطلاعاتی هستند که در پایگاه داده وردپرس ذخیره می شوند از جمله نوشته ها ، برچسب ها و... که میتوان با قرار دادن مناسب این توابع در قالب ها یا افزونه ها، آنها را در سایت به نمایش گذاشت. توابع در وردپرس به صورت پیشفرض قرار دارند اما میتوانید با نوشتن برخی کد ها توابع جدیدی نیز ساخته و به آنها اضافه کنید و در جای مناسب از آنها استفاده کنید. پس با این حال توابع هم مانند افزونه ها تعداد محدودی ندارند و میتواند از آنها به مقدار نیاز استفاده نمود. این توابع در طراحی قالب و افزونه بسیار کاربردی هستند و باید در طراحی قالب یا افزونه از آنها استفاده کنید پس لازمه ی ساخت افزونه یا قالب وردپرس، مسلط بودن به صورت کامل با این توابع پیشفرض است. البته می توانید با مراجع به آدرس codex.wordpress.org به کلیه توابع وردپرس دسترسی داشته باشید و در طراحی قالب یا افزونه دلخواه خود از این توابع استفاده کنید.

افزونه های جانبی یا  Addon وردپرس چیست؟

گفتیم که افزونه ها کد هایی هستند که میتوانند با وردپرس ما قابلیت های بیشتری بدهند ولی افزونه های جانبی یا Addon ها افزونه هایی هستند که روی افزونه ها نصب میشوند و میتوانند قابلیت های یک افزونه را بیشتر کنند مثلا صفحه ساز المنتور یکسری قابلیت هارا درخود جای داده است ولی با نصب افزونه essential AddOns میتوان حدود 60 ابزار را به المنتور اضافه نمود و سایت زیباتر و طراحی با دست  باز تری داشت، در حقیقت یکی از قابلیت المنتور یا وردپرس منبع باز بودن آنهاست و از همین رو میتوان با تغییر ویژگی های این افزونه ها به قابلیت های آنها افزود و این افزونه های جانبی را تولید کرد. برای مثال افزونه ووکامرس یک صفحه محصول ساده با یک سری قابلیت های محدود و مشخص دارد اما با نصب یکی از افزونه های جانبی ووکامرس میتوان صفحه محصول های زیباتر و چشم نواز  تر و با فیلتر های متنوع تری ایجاد کرد. البته برخی افزونه ها رایگان هستند ولی ادان های آنها پولی می باشد. البته چون افزونه های جانبی همانند یک افزونه مستقل روی وردپرس نصب می شوند، نصب تعداد زیادی از آنها میتواند سرعت سایت شما را پایین بیاورد و باعث کند تر شدن آن شود.

روش نصب وردپرس چیست؟

برای نصب وردپرس شما نیاز به یک دامنه و هاست مورد نیاز با کار خود دارید و با یک سرچ ساده در گوگل میتوانید ده ها وبسایت فروش دامین و هاست را ببینید و از آنها بسته به نیاز خود خرید کنید. پس از خرید هاست و دامنه کافیست فایل نصبی وردپرس را از طریق سایت خود وردپرس دانلود کرده و طبق آموزش نصب آن پیش بروید. تفاوتی بین نسخه فارسی و انگلیسی وردپرس از لحاظ قابلیتی وجود ندارد.

نتیجه گیری

گفتیم که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای ساده می باشد و منبع باز می باشد که نیازی به کد نویسی ندارد. در وردپرس با افزونه های مختلف و افزونه های جانبی آشنا شدیم و با صفحه ساز ها برای شخصی سازی بهتر و اختصاری تر صفحات سایتمان آشنا شدیم که میتوانند به ما کمک کنند بدون استفاده از کد نویسی صفحه ای با طرح بندی و ظاهری کاملا متفاوت داشته باشیم.


علیرضا فاضلی
علیرضا فاضلی

طراح وب و گرافیست

من علیرضا هستم ، سالهاست که در حوزه طراحی سایت بصورت تخصصی فعالیت می کنم . تخصص های اصلی من در حوزه آموزش وردپرس ، آموزش نرم افزارهای گرافیکی ، مبانی کامپیوتر و بصورت کلی هر چیزی در حوزه وب هست ... عاشق آموزش و یادگیری هستم.

نظرات