علیرضا فاضلی
طراح وب و گرافیست

آموزش راه اندازی اولیه وب سایت با وردپرس

راه اندازی اولیه وب سایت با وردپرس به چه شکل است؟ مراحل اولیه راه اندازی سایت چگونه است؟ در این مقاله قصد داریم تا آموزش راه اندازی اولیه و کاملا مقدماتی ولی کاملی را برای شما بیان کنیم پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

دامنه چیست؟

دامنه در حقیقت آدرس سایت شماست و شما با دامنه یا دامین میتوانید وبسایت خود را به کاربران معرفی کنید. انتخاب آدرس سایت با دقت و با حوصله میتواند کمک زیادی به حرفه ای بودن سایت شما کند. به طور کلی دامنه دارای سه قسمت کلی می باشد برای مثال www.youtube.com قسمت WWW قسمت اول دامنه می باشد که مخفف کلمه World Wide Web می باشد.قسمت دوم و قسمت اصلی دامنه youtube  می باشد که باید  در انتخا آن دقت داشت، و قسمت آخر دامنه یعنی .com  که این پسوند هم اهمیت بالای دارد زیرا برای هر نوع کاربری یک پسوند خاص میتوانید انتخاب کنید برای مثال شما میتوانید دامنه ایرانی تهیه کنید که در این صورت پسوند آدرس سایت شما .ir  می شود.

خرید دامنه

برای نصب سیستم مدیریت محتوا وردپرس شما نیاز به خرید دامنه دارید و میتوانید دامنه خود را از 5 وبسایتی که معرفی می کنیم تهیه نمایید.

  1. هاست ایران
  2. ایران سرور
  3. ایران هاست
  4. ایرنیک
  5. لیمو هاست

هاست چیست؟

در حقیقت، هاست برای شما مکانی را  فراهم میکند که اطلاعات سایت شما اعم از عکس ها، کدهای CSS , HTML , JS ، تم اصلی وبسایت شما و هر اطلاعات دیگری را در خود جای میدهد.

هنگامی که کاربری وارد سایت شما میشود مرورگر ها از این اطلاعات برای پردازش وبسایت شما استفاده میکنند.

انتخاب درست هاست نه تنها یکی از عناصر ضروری برای وبسایت شماست چرا که بدون هاست سایت شما نمیتواند به اینترنت متصل شود، بلکه انتخاب درست هاست میتواند بر سئو سایت شما نیز اثر گذار باشد.

هاست چیست

خرید هاست

شما برای نصب وردپرس نیاز به خرید هاست و اتصال به دامنه دارید و پس از این اتصال میتوانید شروع به نصب وردپرس بر روی هاست خود کنید.

البته شما میتوانید هاست و دامنه خود را از یک شرکت تهیه کرده و از خود پشتیبانی درخواست کنید تا دامنه شما را به هاستتان متصل نماید.

شما میتوانید از 5 سایتی که هاست ارائه می کنند و ما به شما معرفی میکنیم هم استفاده کنید.

  1. لیموهاست
  2. هاست ایران
  3. سون هاست
  4. هاست نگار
  5. پارس وی دی اس

بیشتر بدانید : فتوشاپ چیست؟

XAMPP چیست؟

زمپ در حقیقت یک نرم افزار رایگان می باشد که با استفاده از این برنامه شما میتوانید یک local host داشته باشید شما میتوانید برای تمرین یا یادگیری یا آموزش دادن یا کار کردن به صورت کاملا آفلاین از این نرم افزار استفاده کنید.

این نرم افزار میتواند شما را بی نیاز از خرید هاست و دامنه برای یادگیری طراحی وب کند و برنامه ای بسیار کاربردی می باشد.

ورد پرس چیست

نصب وردپرس

برای نصب وردپرس شما نیاز به دامنه و هاست به هم متصل شده دارید البته اگر میخواهید برای شروع از زمپ استفاده کنید تنها کافیست نرم افزار زمپ را طبق آموزش ها نصب کنید و آن را متصل کنید سپس فایل وردپرس را از سایت خود وردپرس دانلود کرده و آن را طبق آموزش های نصب، نصب کنید.

شما پس از نصب وردپرس و ورود به پنل کاربریتان نیاز به شخصی سازی و شروع به طراحی کردن وب سایت خود دارید برای این کار نیاز به قالب دارید.

 وردپرس چیست

قالب وردپرس چیست؟

قالب وردپرس در واقع مجموعه ای از فایل های مختلف هستند که در کنار یکدیگر ظاهر سایت شما را طراحی میکنند. یک قالب وردپرس میتواند شامل اسلاید شیت ها، عکس ها ،فونت ها و اسکریپت های مختلف باشد. این فایل ها نحوه نمایش محتوای شما و ظاهر آن را تغییر میدهند. تغییر این قالب ها اطلاعات ذخیره شده شما بر روی دیتابیس را تغییر نمیدهند و تنها فرم نمایش و ظاهر محتوایی که شما برای سایتتان در نظر گرفته اید را تغییر میدهند و شما میتوانید قالب دلخواه خود را انتخاب کنید.

وردپرس چیست

با وجود این تعریف شما نیاز دارید که طبق نیاز و سلیقه خود قالب مد نظر خود را نصب کنید و شروع به شخصی سازی آن کنید تا وب سایت مد نظرتان از لحاظ ظاهری ساخته شود. پس از نصب تم یا قالب شما نیاز به افزونه های مختلفی دارید که بتوانند مکمل و کامل کننده وب سایت شما باشند.

بیشتر بدانید : وردپرس چیست؟

افزونه چیست؟

افزونه‌ یا Plugin  وردپرس در واقع کدهایی هستند که قابلیت های بیشتری در راستای بهبود سایت شما در اختیار شما قرار میدهند. با نصب افزونه و بدون نیاز به کدنویسی شما قادر خواهید بود که به سایت خود ویژگی جدیدی اضافه کنید. در مخزن وردپرس بیش از 50000 افزونه وجود دارد که برخی از آنها رایگان و برخی دیگر پولی هستند و شما میتوانید متناسب با نیاز خود افزونه مورد نیاز خود را نصب و از آن استفاده کنید.

وردپرس چیست

برای مثال افزونه elementor یک افزونه صفحه ساز هست و شما میتوانید با نصب این افزونه یکی از بهترین صفحه ساز های وردپرس را داشته باشید البته این افزونه دارای دو نسخه پولی و رایگان است که نسخه پولی آن ویژگی های بیشتر و بهتری را ارائه میکند. شما با استفاده از قالب و افزونه مورد نظر باید وب سایت خود را بسازید و آن را با استفاده از افزونه های بهینه سازی وب سایت بهینه و سرعت آن را افزایش دهید و با استفاده از افزونه های سئو وب سایت خود را سئو کرده و به موتور های جستجو و مخاطبینتان بشناسانید.

آموزش وردپرس

شما میتوانید برای مشاهده دوره آموزش وردپرس کلیک کنید

نتیجه گیری

در این مقاله چگونگی انتخاب هاست و دامنه مناسب و معرفی چند شرکت ارائه دهنده هاست و دامین صحبت کردیم و چگونگی نصب وردپرس و اینکه چگونه از قالب استفاده کنیم و افزونه های مورد نیاز وب سایتمان چیست، صحبت کردیم.


علیرضا فاضلی
علیرضا فاضلی

طراح وب و گرافیست

من علیرضا هستم ، سالهاست که در حوزه طراحی سایت بصورت تخصصی فعالیت می کنم . تخصص های اصلی من در حوزه آموزش وردپرس ، آموزش نرم افزارهای گرافیکی ، مبانی کامپیوتر و بصورت کلی هر چیزی در حوزه وب هست ... عاشق آموزش و یادگیری هستم.

نظرات