آموزش روش ساخت تکسچر اختصاصی و دلخواه با نرم افزار ادوبی سابستنس Adobe Substance 3D Painter ساخت متریال مخصوص ابجکت + آموزش UV Mapping در تری دی مکس . در این دوره ، نقاشی و طراحی بر روی اجسام سه بعدی و آمادگی آنها برای ساخت بازی و انیمیشن قرار دارد . لطفا ویدیو معرفی دوره را تماشا کنید . با جستجو در اینترنت در وب سایت های خارجی ، می توانید انواع نمونه کار های این برنامه را مشاهده کنید .
نمونه کار انجام شده در دوره برای ساخت کاراکتر های پیکسلی مانند ماینکرافت:
نمونه ساخته شده برای تولید یک بازی ( با موتور یونیتی ) توسط نرم افزار تری دی مکس و ادوبی سابستنس ( یک نمونه کاراکتر لو پلی نیمه انسان )
یک نرم افزار است که در سال 2014 برای اولین بار به صورت نسخه حرفه ای منتشر شد . یکی از درد های ما در ایران ، نبود دانش کافی برای نرم افزار های نقاشی سه بعدی و ساخت تکسچر اختصاصی برای هر آبجکت هست . آموزش هایی برای سابستنس دیزاینر و سابستنس پینتر وجود دارد اما هزینه آن دوره ، تا 1 میلیون تومان یا بیتشر هم هست . مثلا اگر آموزش حضوری باشد ، باید مبلغ بیشتری هم بدهید . اما چرا این دوره ارزان است ؟ در این دوره ، نحوه کلی راه را به شما تدریس کرده ایم . دیگر نیازی به یاد گرفتن مطالب اضافه که هیچ گاه بدردتان نخورد نیست ! مثلا 20 ساعت آموزش کار با UDIM ها چه دانشی را به شما اضافه می کند ؟ ما در ده دقیقه همان مطالب را گفته ایم ! در کل بازار کار این نرم افزار هم بسیار مناسب است !
شمایی که اکنون می خواهید این نرم افزار را یاد بگیرید ، باید یکی از دوره های تری دی مکس یا یونیتی را گذرانده باشید . مثلا در یونیتی با Crazy Bump هم کار کردیم اما اصلا شبیه به این نرم افزار نیست ! بازار کار این نرم افزار به چند متغیر بستگی دارد . مهمترین آن ، تجربه شماست . اگر 1 ماه کار کرده باشید یا 2 سال خیلی تفاوت دارد ! همانطور که می دانید ، برای ساخت انیمیشن و بازی های سه بعدی باید تکسچر اختصاصی ساخته شود . پس به احتمال زیاد با فرض بر اینکه شما تری دی مکس یا یونیتی را بلد هستید ، می توانید پای خود را در استودیو یا . . . باز کنید و درآمد کسب کنید . اگر بخواهند کسی را استخدام کنند ، بین کسی که ادوبی سابستنس را بلد است با کسی که بلد نیست ، شما را انتخاب می کنند ! اگر یونیتی یا تری دی مکس بلد هستید ، باید نرم افزار های مرتبط با انها مانند فتوشاپ و ادوبی سابستنس را هم بلد باشید تا بتوانید براحتی کار پیدا کنید و یا حتی درآمد دلاری داشته باشید یا . . . بازار کار نسبتا خوبی برای این نرم افزار دیده می شود . سعی کنید با مشورت با افراد خبره در این زمینه کار خود را پیش ببرید .
برای کاراکتر و محدوده و اشکال محیط در بازی های سه بعدی ، باید تکسچر اختصاصی بسازیم . اگر حرفه ای باشید یا از یک حرفه ای بپرسید ، می فهمید که بلد بودن این نرم افزار ، بسیار بسیار مهم است ! هم برای بازی سازی و هم برای ساخت انیمیشن ! مانند انیمیشن پاندای کنگ فو کار و بازی آن . پاندا ، یک شکل کاملا سفید است ! اما آن رنگ مشکی که بر روی آن به عنوان رنگ و تکسچر قرار گرفته است را ، باید با نرم افزاری تهیه کرد . یا مثلا شلواری که پاندا به تن دارد نیز باید با نرم افزاری رنگ آمیزی شود . البته طرح چشم را اگر با دو نرم افزار فتوشاپ و ادوبی سابستنس دربیارید شاید خروجی بهتری به شما بدهد .
در این دوره ، یک شکل Low Poly میسازیم و آنرا بررسی می کنیم . بعد از طراحی حرفه ای ، آنرا ارزیابی می کنیم که آیا برای ساخت بازی و فروش آن و کسب درآمد دلاری مناسب هست یا خیر . سپس UV را برای آن قرار داده ایم و تکسچر مخصوص این شمشسر را ساخته ایم . سپس آنرا وارد ادوبی سابستنس می کنیم و طرح دلخواه خود را برای آن پیاده سازی می کنیم . عکس شمشیر طراحی شده به سبک Low Poly یعنی کم حجم و با تعداد سگمنت پایین :
ساخت متریال تخصصی ، در ساخت انیمیشن های ترکیبی دو بعدی و سه بعدی ( مانند بعضی از انیمه ها ) بسیار مهم هست که در مقاله تون شیدر به این مطلب نیز پرداخته ایم .
همانطور که دیدید ، ساخت تکسچر تخصصی بسیار مهم هست و چقدر می تواند کمک کننده باشد . این دوره ، کمک و پشتیبانی استاد دوره را هم دارد . شما هرگونه سوال یا نقد و نظر در این باره دارید ، می توانید در میان بگذارید . اگر سوالی در رابطه با شروع دوره دارید ، می توانید زیر همین مطلب سوال خود را بنویسید .