امیر مقدم
کارشناس ارشد سرویس های مبتنی بر شبکه مایکروسافت

RIS چیست؟ بررسی سرویس Remote Installation Services ویندوز سرور

در بخش اول آموزش نصب و راه اندازی WDS در ویندوز Server 2008 R2 اشاره مختصری به این سرویس کردم و حالا در این مقاله با این سرویس بهتر اشنا می شویم. Remote Installation Services به همراه ویندوز 2000 به عنوان یک کامپننت اختیاری معرفی شد و فقط ویندوز 2000 نسخه Professional با این نقش سازگار بود, اما برای سرویس پک 3 ویندوز سرور 2000 امکان استفاده از RIS فراهم شد. این سرویس 2 بار به روز شد: یکبار برای پشتیبانی از ویندوز XP وبار دیگر برای پشتیبانی از ویندوز سرور 2003. با انتشار سرویس پک 2 برای ویندوز سرور 2003, RIS جای خود را به Windows Deployment Services داد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. RIPrep Image

بر روی ویندوز سرور 2003 دو سرویس دیگر نیاز بودند تا RIS را برای سرویس دهی اماده کنند که عبارتند از: DHCP و خود Remote Installation Service, این سرویس به عنوان یک DHCP پراکسی سرور, ارائه بوت سرور و File Name Instructions برای کلاینت ها را فراهم می ساخت. RIS از پرت 4011, UDP برای ارائه صفحه انتخاب سیستم عامل ها به کلاینت ها استفاده می کند. علاوه بر این, RIS می تواند درایور ها را نیز به کلاینت ها ارائه دهد, که این گاهی اوقات برای ارائه درایور کارت شبکه استفاده می شده است که برای راه اندازی صفحه انتخاب سیستم عامل ها و مقدار فضایی که Image ها در ان ذخیره می شدند لازم بوده.

از RIS برای ایجاد Install Image ها, نصب وراه اندازی سیستم عامل ها و یا تنظیمات کامپیوتر استفاده می شود به همراه RIPrep Image که یک RIPrep Image می تواند شامل سیستم عامل و برنامه های کاربردی باشد, همچنین از این سرویس برای نصب ساده و خودکار می توان بهره برد نه همینطور برای به روز کردن نسخه قدیمی ویندوز. قبل از ادامه بحث لازم با RIPrep Image اشنا بشیم.

RIPrep Image

RIPrep Image به Administrator یک شبکه اجاره می دهد تا از پیکر بندی یک دسکتاپ, سیستم عامل و نرم افزار هایی که نصب شدند کلون تهیه کند. بعد از نصب و راه اندازی ویندوز 2000 نسخه Professional , به همراه سرویس هایش و هر برنامه کاربردی دیگر بر روی سیستم, Administrator شبکه ویزاردی که Install Image را اماده می کند, فعال می کند و ان را به RIS سرور موجود در شبکه برای نصب روی سایر کلاینت ها منتقل می کند.

حالا به ادامه بحث می پردازیم, فرایند نصب خودکار در RIS با استفاده از Remote Replication انجام می شود و این مورد اجازه می دهد تا نصب و راه اندازی به یک شبکه تحت Share در یک Remote Office فرستاده شود که بعدا می تواند به وسیله هر سیستمی در ان مکان فعال شود و این به سرور ها این امکان را می دهد تا فرایند نصب را به طور خودکار فعال کنند. اولین سودی که با استفاده از Remote Replication می توان برد, کاهش در هزینه ها و پیچیدگی مدیریت سازمان های چند بخشی است.

امیدوارم که مورد توجه دوستان قرار گرفته باشد.

نویسنده : امیر مقدم

منبع : انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد


امیر مقدم
امیر مقدم

کارشناس ارشد سرویس های مبتنی بر شبکه مایکروسافت

نظرات