حسین احمدی
بنیانگذار توسینسو و برنامه نویس و توسعه دهنده ارشد وب

چرا وب سایت من کند است؟ بررسی مهمترین دلایل کند شدن وب سایت

مهمترین دلایل کند شدن وب سایت چیست؟ چگونه می توانیم سرعت وب سایت خود را افزایش دهیم؟ اگر وب سایتی دارید که با افزایش تعداد بازدید کننده دچار کندی میشه، این مطلب رو مطالعه کنید، شاید یکی از این دلایل باعث کندی وب سایت شما شده باشد. امروزه اکثر خدماتی که ما دریافت می کنیم مبتنی بر اینترنت هست. از مشاهده انواع فیلم ها و سریال ها تا خرید ملزومات زندگی و حتی خرید غذا. اما یک وب سایت کند می تونه تجربه ناخوشایندی برای بازدید کننده داشته باشه و باعث بشه کاربری که وارد وب سایت شما میشه خیلی سریع وب سایت شما رو ترک کنه. پس خیلی مهم هست که اگر قصد طراحی وب سایتی رو دارید حتماً مبتنی بر روشی وب سایتتون رو طراحی کنید که سرعت مناسبی داشته باشه یا اگر وب سایتی دارید که سرعت پایینی داره اون رو بهینه سازی کنید تا کاربر تجربه بهتری در وب سایت شما داشته باشید. در این مطلب قصد داریم برخی از مهمترین دلایل کند شدن وب سایت های اینترنتی و راهکارهای رفع مشکل رو بررسی کنیم. پس تا انتهای این مقاله همراه من باشید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران


سرعت وب سایت


1. سرویس هاستینگ

یکی از مهمترین فاکتورهایی که روی سرعت وب سایت تاثیر گذار هست انتخاب هاستینگ مناسب هست. در زمان انتخاب هاستینگ باید فاکتورهای زیادی رو در نظر بگیرید. هاست انتخابی برای وب سایت می تونه یک هاست اشتراکی، سرور مجازی یا سرور اختصاصی باشه. انتخاب نوع هاست بستگی به نوع وب سایت شما، تعداد بازدید کننده و حجم اطلاعات وب سایت باشه. هاست های اشتراکی معمولاً منابع رو به صورت مشترک در اختیار چندین وب سایت قرار میدن. این منابع شامل پردازنده، حافظه اصلی و فضای ذخیره سازی هست. اگر وب سایت شما بازدید کننده کمی داره و فضای ذخیره سازی کمی دارید این هاست می تونه نقطه شروع مناسبی باشه. اما اگر بازدید کننده زیادی دارید یا اطلاعاتی که ذخیره میکنید فضای زیادی اشغال می کنن به سمت سرور های مجازی یا اختصاصی برید. زمان خرید سرور های اختصاصی شما می تونید تنظیمات مد نظرتون رو اعمال کنید، مانند تعداد پردازنده، میزان حافظه اصلی، نوع هارد و ظرفیت مورد نظر که تمامی این موارد می تونه به بالا بردن سرعت سایت شما کمک کنه.
مورد بعدی موقعیت جغرافیایی قرار گیری سروری هست که سایت بر روی اون قرار میگیره. برای مثال اگر وب سایت شما از ایران بازدید کننده بیشتری داره ولی سرور خارج از کشور قرار داره، می تونه باعث کند شدن دسترسی کاربران به وب سایت مورد نظر بشه (البته بعضی وقت ها این موضوع برعکسش هم صادقه)

2. نرم افزارهای سرور

اگر از سرور مجازی یا اختصاصی استفاده می کنید سعی کنید دائماً و در بازه های زمانی مناسب سیستم عامل سرور و نرم افزارهای مرتبط مانند وب سرور، بانک اطلاعاتی و ... رو به روز رسانی کنید و تا جای ممکن از نرم افزار های قدیمی برای وب سایتتون استفاده نکنید.

3. طراحی سایت

در زمان طراحی قالب وب سایت حتماً باید یکسری نکات رعات بشه تا باعث کندی وب سایت شما نشه. مواردی مانند استفاده از تصاویر زیاد و بهینه نشده، نوشتن کدهای اضافی و عدم رعایت ساختار اصولی در طراحی صفحات که منجر به بالا رفتن حجم صفحه بشه. استفاده از کتابخانه های سنگین جاوا اسکریپت یا CSS می تونه دسترسی به سایت شما رو کند کنه. برای مثال، در صورتی که از کتابخانه های جاوا اسکریپت در وب سایتتون استفاده می کنید، خیلی از بخش های مربوط به جاوا اسکریپت در صفحه استفاده نمیشن و این میتونه زمان بیهوده ای رو از CPU برای پردازش کدهای صفحه بگیره. برای طراحی صفحات به صورت بهینه حتماً باید مبتنی بر اصول طراحی پیش برید و تا جای ممکن صفحات رو بهینه طراحی کنید. یکی دیگه از موارد استفاده از تصاویر هستن، تا جای ممکن سعی کنید تصاویری که استفاده می کنید از نوع webp باشه که حجم به مراتب کمتری نسبت به فایل های jpeg یا png دارن و باعث تسریع در روند بارگذاری صفحات شما میشن.

4. بانک اطلاعاتی

عدم طراحی مناسب یک بانک اطلاعاتی می تونه روند کوئری های سایت رو به شدت کند کنه. سعی کنید طراحی بانک اطلاعاتی شما بهینه باشه و اصول طراحی در جداول رعایت شده باشه. ایندکس گذاری مناسب می تونه سرعت کوئری های سایت شما رو به شدت افزایش بده. گاهی یک کوئری که حدود یک دقیقه طول میکشه با نوشتن یک ایندکس ساده به یک ثانیه کاهش پیدا میکنه. می تونید در این زمینه از یک متخصص بانک اطلاعاتی کمک بگیرید تا عملیات بهینه سازی بانک اطلاعاتی رو برای شما انجام بده. بانک های اطلاعاتی مثل SQL Server ابزارهایی دارن که می تونید بوسیله اون ها کوئری ها رو آنالیز کنید و ایندکس های مناسب بر روی جداول رو ایجاد کنید.

5. سرور های CDN

بخشی از فایل هایی که در وب سایت شما استفاده میشن، فایل هایی هستن که میشه اون ها رو بر روی یک CDN یا Content Delivery Network قرار داد، فایل هایی مثل تصاویر، کدهای Javascript یا فایل های CSS. سرعت دریافت فایل ها از سرورهای CDN خیلی بالاتر از سرورهای معمولی هست و باعث افزایش سرعت لود سایت شما میشه. بعضی از سرویس ها مثل سرویس Cloudflare به صورت پیش فرض سرویس CDN رو به صورت خودکار بر روی وب سایت هایی که از این سرویس استفاده می کنن ارائه میدن. یعنی برخی فایل ها رو روی سرور CDN خودشون قرار میدن و در صورت درخواست اون فایل، به جای سرور اصلی از سرور CDN استفاده میشه.

6. سیستم Caching

بالا در مورد بانک اطلاعاتی توضیح دادیم که طراحی بهینه بانک اطلاعاتی می تونه در افزایش سرعت وب سایت خیلی تاثیر گذار باشه. اما باز هم عملیات کوئری گرفتن از دیتابیس میتونه باعث کمی کندی در وب سایت شما بشه. برای این مشکل می تونید از سیستم های Caching با مانند Redis استفاده کنید که عملیات خواندن و نوشتن در اون ها بسیار زیاد هست و سرعت وب سایت رو به صورت چشم گیری افزایش میده.

7. کد نامناسب سمت سرور

این مورد یکی از مهمترین دلایلی هست که می تونه باعث کند شدن وب سایت شما بشه. یک وب سایت معمولاً شامل دو بخش هست، بخش اول قالبی هست که توسط کاربر نهایی یا کلاینت قابل مشاهده هست و بالا در موردش توضیح دادیم. مورد بعدی کد سایت یا برنامه وب سایت هست که سمت سرور اجرا میشه. نوشتن کدهای بهینه تاثیر زیادی در سرعت وب سایت دارن. برای مثال، فرض کنیم سایتی مبتنی بر ASP.NET طراحی شده و برای ارتباط با بانک اطلاعاتی از Entity Framework استفاده کردیم. زمان نوشتن کوئری ها مبتنی بر EF اگر از تکنیک هایی مثل NoTrack یا غیر فعال کردن Proxy ها استفاده نکنیم، باعث افت سرعت اجرای کدهای ما میشه که تمامی این موارد نیاز به دانش مناسب برنامه نویسی داره. اگر از سیستم های مدیریت محتوا مانند Wordpress استفاده می کنید حتماً از یک کارشناس این کار استفاده کنید تا پیکربندی وب سایت شما رو به صورت مناسب انجام بدن.

در این مطلب مواردی که میتونن باعث افزایش سرعت وب سایت شما بشن رو بررسی کردیم. در زیر به صورت خلاصه و لیست وار یکسری موارد که می تونن باعث افزایش سرعت وب سایت بشن رو ذکر می کنیم:

  1. کاهش تعداد درخواست ها به سرور در صفحات وب سایت
  2. کاهش زمان پاسخ گویی سرور با بهینه سازی کد وب سایت و بانک اطلاعاتی و استفاده از سیستم Cache مناسب
  3. فعال سازی فشرده سازی یا Compression برای کاهش حجم اطلاعای که از سرور به سمت کلاینت منتقل میشه
  4. استفاده از قابلیت های Browser Caching برای ذخیره فایل های static در سمت کلاینت
  5. کوچک کردن یا Minify کردن فایل Javascript و CSS
  6. استفاده از تصاویر بهینه در صفحات وب سایت
  7. کاهش استفاده از Plugin ها در صفحات وب سایت و استفاده از Plugin های بهینه
  8. بهینه سازی وب سایت برای بارگذاری در موبایل
  9. استفاده از سرور های CDN برای فایل ها
  10. استفاده از هاستینگ مناسب برای وب سایت

اگر شما هم موردی به ذهنتون میرسه زیر این مطلب با ما در میون بزارید. امیدوارم این مطلب مورد استفاده شما قرار گرفته باشه


حسین احمدی
حسین احمدی

بنیانگذار توسینسو و برنامه نویس و توسعه دهنده ارشد وب

حسین احمدی ، بنیانگذار TOSINSO ، توسعه دهنده وب و برنامه نویس ، بیش از 12 سال سابقه فعالیت حرفه ای در سطح کلان ، مشاور ، مدیر پروژه و مدرس نهادهای مالی و اعتباری ، تخصص در پلتفرم دات نت و زبان سی شارپ ، طراحی و توسعه وب ، امنیت نرم افزار ، تحلیل سیستم های اطلاعاتی و داده کاوی ...

نظرات