علیرضا فاضلی
طراح وب و گرافیست

پاورپوینت چیست؟ نرم افزار Powerpoint به زبان ساده

پاورپوینت چیست؟ نرم افزار Powerpoint به زبان ساده ، پاورپوینت برای تسهیل نمایش تصویری برای ارائه گروهی در محیط کسب و کار طراحی شده است. ارائه‌ها به‌عنوان مجموعه‌ای از «اسلایدها» که به‌صورت جداگانه طراحی شده‌اند که حاوی تصاویر، متن هستند، مرتب می‌شوند. در سال 2003، پاورپوینت آفیس تغییر نام داد، تاکید مایکروسافت بر استاندارد کردن رابط کاربری و عملکردهای برنامه در مجموعه برنامه‌های آفیس، که شامل Word (یک واژه‌پرداز) و اکسل (یک برنامه صفحه‌گسترده) بود. پاورپوینت برای دستگاه های تلفن همراه مانند گوشی های هوشمند و تبلت ها در سیستم عامل های iOS و اندروید نیز موجود است.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

پاورپوینت برای استفاده تجاری ایجاد شده است اما کاربردهای گسترده ای در جاهای دیگر دارد، مانند مدارس و سازمان های اجتماعی. این برنامه در ابتدا به عنوان یک محصول مستقل بسته بندی شد، اما گنجاندن آن در مجموعه پرفروش Microsoft Office تسلط تقریباً کامل آن را در بازار نرم افزار ارائه تضمین کرد.

کاربرد پاورپوینت در چیست؟

مایکروسافت پاورپوینت یا MS PowerPoint در موارد زیر مفید است:

ایجاد Presentation، که در آن می توان انیمیشن، عکس، فیلم و جلوه های صوتی را اضافه کرد که آن را خواناتر می کند. در این مقاله، مایکروسافت پاورپوینت، ویژگی‌ها و کارکردهای ارائه پاورپوینت را به طور مفصل مطالعه می‌کنیم، و به دنبال آن، نحوه کار با MS PowerPoint، با مزایا و موارد دیگر را شرح می‌دهیم.

ارائه پاورپوینت چیست؟

Microsoft PowerPoint یک نرم افزار ارائه عالی است که توسط مایکروسافت طراحی شده است که گاهی اوقات به اختصار PP یا PPT نامیده می شود. پاورپوینت به خوبی برای ایجاد یک نمایش اسلاید از اطلاعات ارزشمند از طریق نمودارها و تصاویر برای ارائه استفاده می شود. معمولاً در ارائه های تجاری و مدرسه ای انجام می شود.

این یک بسته گرافیکی ارائه مطلق است که همه چیز مورد نیاز برای ایجاد یک ارائه حرفه ای را در اختیار شما قرار می دهد. پاورپوینت ابزارهای پردازش متن، طراحی، ترسیم خطوط، نمودارها و مدیریت ارائه را ارائه می دهد.پاورپوینت توسط دنیس آستین و توماس رودکین در یک شرکت نرم افزاری به نام Forethought Inc توسعه داده شد. تصور می شد این پاورپوینت به عنوان Presenter معرفی شود، اما به دلیل مشکلات علامت تجاری در سال 1987 به پاورپوینت تغییر نام داد.

بیشتر بدانید : آموزش اکسل

اولین نسخه از پاورپوینت به طور جمعی با ویندوز 3.0 در سال 1990 منتشر شد.نسخه اولیه پاورپوینت فقط امکان پیشروی اسلاید را در یک جهت یعنی جلو می داد و میزان سفارشی سازی تا حدودی محدود بود.به تدریج، با هر نسخه، برنامه خلاق تر و تعاملی تر بود. ویژگی های متعدد دیگری نیز در پاورپوینت در نسخه های بعدی اضافه شد که تقاضا و استفاده از این برنامه MS Office را به شدت افزایش داد.

آموزش پاورپوینت

پسوند فایل های پاورپوینت چیست؟

پسوند فایل پیش فرض ارائه پاورپوینت ".ppt" است.این یک برنامه مبتنی بر ارائه (PPT) است که شامل اسلایدهایی است که از گرافیک، ویدئو و سایر ویژگی‌ها برای تعاملی‌تر و جذاب‌تر کردن ارائه استفاده می‌کند.

صفحه اصلی در پاورپوینت چیست؟

اولاً در پاورپوینت اسلایدهایی وجود دارد. کاربران برای ارائه یک ارائه باید به آنها محتوا اضافه کنند. از منوی صفحه اصلی، کاربران می‌توانند اسلایدهای جدید اضافه کنند، ترتیب، طرح‌بندی، طراحی و سایر عملکردهای پردازش کلمه مانند تغییر فونت، تغییر اندازه و غیره را تعیین کنند. طرح‌بندی پاورپوینت برای تغییر طرح‌بندی اسلاید فعلی استفاده می‌شود.

بیشتر  بدانید : آموزش ورد

منوی Insert در پاورپوینت چیست؟

از منوی Insert، کاربر می تواند رسانه هایی مانند تصاویر، نمادها، صدا، ویدئو، سرصفحه، پاورقی، اشکال و غیره را به اسلایدها اضافه کند تا نمایش کاربر را بهبود بخشد.

آموزش ورد

منوی Design در پاورپوینت چیست؟

منوی طراحی، قالب‌های آماده و طرح‌های پس‌زمینه برای اسلایدها را به کاربر ارائه می‌دهد که ارائه را بسیار جذاب می‌کند.

بیشتر بدانید : ورد چیست؟

نمایش اسلاید در پاورپوینت چیست؟

در نهایت از منوی نمایش اسلاید کاربر می تواند فرم نهایی اسلایدشو را مشاهده کند. کاربران می توانند نمایش اسلاید را از اسلاید اول یا اسلایدی که کاربران در حال ویرایش آن هستند شروع کنند. آنها همچنین می توانند زمان نمایش هر اسلاید را از منوی "نمایش اسلاید" تنظیم کنند.

منوی انیمیشن در پاورپوینت چیست؟

در طول نمایش اسلاید، اسلایدها یکی پس از دیگری روی صفحه ظاهر می شوند. اگر کسی بخواهد چند انیمیشن به نحوه نمایش اسلاید خود اضافه کند، می‌تواند به دسته «انیمیشن‌ها» مراجعه کند. Transition & Animation توابع منحصر به فرد پاورپوینت هستند. این منوها گزینه های مختلفی را ارائه می دهند که در آنها متن روی اسلایدها ظاهر می شود و از یک اسلاید به اسلاید دیگر انتقال می یابد.

با گزینه Animation effect افکت انیمیشن روی محتوای انتخابی اعمال می شود. در مرحله بعد با Custom Animation، گزینه های مختلفی برای جلوه های انیمیشن مانند ورودی، تاکید، خروج و مسیر حرکت ارائه می شود.  انتقال اسلاید، این گروه شامل افکت های انیمیشنی است که برای اسلایدهای کامل اعمال می شود. در طول نمایش اسلاید، اسلاید به محض شروع شروع می شود. 

پاورپوینت چیست

قالب ها در پاورپوینت چیست؟

مایکروسافت هزاران قالب طراحی پاورپوینت رایگان و حرفه ای ارائه می دهد. چندین منبع دیگر با کیفیت و قیمت های متفاوت به صورت آنلاین در دسترس هستند.همچنین شما میتوانید این قالب ها را برای خود به صورت شخصی سازی دچار تغییراتی کنید.

گزینه New Comment که برای نوشتن یک متن نظر مرتبط با یک کلمه یا جمله در یک اسلاید استفاده می شود. این نظر را می توان با ویرایش نظر ویرایش کرد و همچنین می توان آن را حذف کرد. در مرحله بعد گزینه Protect Presentation قرار دارد که توسط آن داده های ارائه با استفاده از یک رمز عبور محافظت می شود و پس از آن نمی توان آن را تغییر داد.

بیشتر بدانید: اکسل چیست؟

تب View در پاورپوینت چیست؟

در تب View، کاربر می تواند یک نمای عادی از یک ارائه داشته باشد. به این نمای پیش فرض نیز گفته می شود. این شامل اسلایدهایی است که در آن می توان محتوا را برای ارائه اضافه کرد Slide Sorter View که در آن تمام اسلایدهای ارائه به شکل کوچک روی صفحه نمایش داده می شوند. با ابزار Notes Page، اسلاید همراه با یادداشت های خود ارائه می شود.

ارائه / نمایش اسلاید / اجرای تمام صفحه با جلوه های انیمیشن با گزینه نمایش اسلاید انجام می شود. اسلاید مستر در ارائه تمرین می شود تا محتوایی مانند یک عکس را در یک مرحله از همه طرف با طرح اسلاید یکسان ضمیمه کند.  ابزار بعدی Notes Master است که با استفاده از آن می توان هر متن رایجی را در تمام صفحات یادداشت ها به طور همزمان نوشت.

ابزارهای دیگری مانند Show/Hide Group وجود دارد که در آن ابزار Ruler می توان نوار خط کش را پنهان یا نشان داد، به طور مشابه با ابزار Grid-lines، خطوط شبکه می توانند پنهان یا قابل مشاهده باشند. نوار پیام برای نمایش یا پنهان کردن پیام ها استفاده می شود. با گزینه بزرگنمایی، اسلاید را می توان کم و بیش زوم کرد.

بیشتر بدانید: معرفی نرم افزار های مجموعه آفیس

کاربردهای ارائه پاورپوینت چیست؟

ارائه های پاورپوینت هم برای تمرین شخصی و هم برای حرفه ای مفید هستند. در زیر برخی از کاربردهای مهم ارائه پاورپوینت آورده شده است.

در تجارت، برای دعوت از سرمایه گذاران یا توضیح افزایش یا کاهش سود، می توان از MS PowerPoint استفاده کرد.

در حوزه آموزش با پیشرفت آموزش الکترونیکی و کلاس‌های هوشمند به عنوان یک روش آموزشی رایج امروزه، ارائه‌های پاورپوینت نقش مهمی در پرداختن به آموزش تعاملی‌تر ایفا می‌کنند و توجه دانش‌آموز را به سمت نسخه اصلاح‌شده مطالعه جلب می‌کنند.

https://tosinso.com/courses/microsoft-excel-step-by-step

از آنجایی که هر دو گرافیک و متن را می توان در یک ارائه ترکیب کرد، که نشان دهنده رشد یک شرکت، سود کسب و کار، عملکرد دانش آموز از طریق علائم و غیره است با استفاده از PPT بسیار ساده است.

در زمینه بازاریابی، ارائه پاورپوینت می تواند بسیار ارزشمند باشد، زیرا استفاده از نمودارها و نمودارها، اعداد، حقایق و ارقام همراه با داده ها را می توان به وضوح و دقیق تر نشان داد که ممکن است در صورت خواندن توسط بیننده نادیده گرفته شود. 

مدت زمان یادگیری پاورپوینت چقدر است؟

بسته به زمان و تلاش هر شخص این مدت زمان متفاوت است اما زمان تقریبی و معقول برای این امر حدود 5 ساعت میباشد که برای تمرین مدت زمان جداگانه ای باید درنظر گرفت.


علیرضا فاضلی
علیرضا فاضلی

طراح وب و گرافیست

من علیرضا هستم ، سالهاست که در حوزه طراحی سایت بصورت تخصصی فعالیت می کنم . تخصص های اصلی من در حوزه آموزش وردپرس ، آموزش نرم افزارهای گرافیکی و بصورت کلی هر چیزی در حوزه وب هست ... عاشق آموزش و یادگیری هستم.

نظرات