تفاوت HTML و CSS در طراحی سایت چیست؟

وقتی میخواهیم در مورد تفاوت این دو زبان نشانه گذاری صحبت کنیم، ابتدا باید بدانیم که طراحی سایت، وب سایت و فضای وب چیست؟ پس بیایید تا از ریشه به این قضیه نگاه کنیم و از مبنا این مسئله را بررسی کنیم. با این مسئله شروع کنیم که اصلا ماهیت وب چیست؟ وب در حقیقت همان مجموعه وب سایت ها می باشد که شما با متصل شدن به اینترنت و با استفاده از مرورگرتان میتوانید به اطلاعات درون آن ها دسترسی پیدا کرده و از آن ها استفاده کنید.یا به عبارت دیگر، شبکه جهانی وب مجموعه ای از وب سایت ها و صفحات وب می باشند که در کامپیوتر های مختلف در سر تا سر جهان ذخیره شده اند و دارای عکس ها، متن ها، ویدیو ها، موسیقی ها و... می باشند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

وب چیست؟

اگر بخواهیم چهارچوب این فضای وب را بررسی کنیم، به این نتیجه میرسیم که چهارچوب وب، همان چهارچوب وب سایت ها هستند. یا بهتر است بگوییم که فضای وب میتواند مانند یک کتاب باشد که هر کدام از صفحه های آن مختص به یک وب سایت می باشد.

تفاوت وب با اینترنت در چیست؟

برخی میپندارند که وقتی صحبت از فضای وب یا وب می شود منظور همان اینترنت است اما این دیدگاه کاملا اشتباه است. اینترنت به شبکه بزرگی که کامپییوتر ها در سر تا سر جهان به آن متصل شده اند گفته می شود اما وب به مجموعه صفحات وب گفته می شود.تا اینجا هم به معنای فضای وب پی بردیم هم به تفاوت این فضا با اینترنت پی بردیم. حالا زمان آن است که به معنای وب سایت فکر کنیم.

وب سایت چیست؟

همانطور که در بالا تر گفته شد، وب را به کتابی تشبیه کردیم که هر وب سایت یکی از برگه های این کتاب است. شما برای ساخت یک وب سایت و طراحی آن نیاز دارید تا یکی از برگه های این کتاب بزرگ را اجاره کنید.و بدین ترتیب شما دارای یکی از صفحات این کتاب هستید و حالا میتوانید وب سایت خودتان را بر روی صفحه این کتاب که مختص به شماست پیاده کرده و از آن استفاده کنید و اطلاعاتتان را به کاربرانتان ارائه کنید.حالا که معنای وب سایت را هم متوجه شدیم میتوانیم به معنای طراحی سایت پی ببریم.

طراحی سایت چیست؟

حالا که مفهوم وب سایت را میدانیم میتوانیم به سادگی متوجه شویم که طراحی سایت دقیقا به چه معناست.وقتی صحبت از طراحی سایت می شود یعنی برنامه ریزی و رنگ آمیزی و طرح ریزی همان برگ کتابی که اجاره کردیم و حالا در اختیار ماست و می توانیم در آن اطلاعات خودمان یا کسب و کارمان را با استفاده از ابزار های مخصوص این کار طراحی و وارد این صفحه کنیم تا هر کسی که به صفحه ما رجوع می کند را بتوانیم جذب خواندن مطالب خودمان کنیم.

ابزار هایی که در راه طراحی این صفحه از کتاب میتوانند به ما کمک کنند زبان های نشانه گذاری هستند که با استفاده از نشانه ها و المان هایی که در اختیار دارند مانند لیست ها، جداول، عکس، ویدیو، قالب متنی، پاراگراف و... به ما در طراحی این صفحه از کتابمان کمک میکنند.

معروف ترین این ابزار ها میتوان به زبان های نشانه گذاری HTML و CSS اشاره کرد که یکی از این زبان ها ساختار صفحه شما را ایجاد میکند و دیگری به ساختار شما رنگ و روح می بخشد که در ادامه بیشتر به معرفی این دو زبان نشانه گذاری می پردازیم.

زبان نشانه گذاری HTML چیست؟

زبان نشانه گذاری HTML یکی از بهترین زبان هایی می باشد که میتواند شما را در راه طراحی سایتتان کمک کند و خواسته های شما را بر آورده کند.

HTML چیست؟

HTML زبانی با ساختاری شفاف است و استاندارد برای ایجاد صفحات وب که هر کسی که میخواهید شروع به طراحی وب کند نیاز دارد تا این زبان نشانه گذاری را فرا گیرد و از آن استفاده کند.

یادگیری این زبان نشانه گذاری بسیار ساده و آسان است و حتی برای کسانی که هیچ اطلاعی از طراحی وب ندارند هم میتواند آسان باشد.زبان HTML یا Hypertext Markup Language به معنای نشانه گذاری ابر متن می باشد. این زبان نشانه گذاری برای ساختار دهی به صفحات وب با استفاده از جداول و تصاویر و متون و ... می باشد.

تفاوت زبان نشانه گذاری با زبان های برنامه نویسی در این موضوع است که زبان های نشانه گذاری ساختار زبان های برنامه نویسی را ندارند یعنی خبری از حلقه و IF و Else و ... نیست.در زبان های نشانه گذاری کد نویسی به گونه ای خواهد بود که شما با استفاده از نشانه ها و المان هایی که در اختیار زبان نشانه گذاری قرار دارد استفاده خواهید کرد.

در ادامه مقاله به مزایا و معایب استفاده از زبان نشانه گذاری HTML اشاره خواهیم کرد:

مزایا HTML چیست؟

  • به دلیل استفاده زیاد و جامع بودن این زبان نشانه گذاری دارای جامعه بزرگ و پشتیبانی خوبی می باشد.
  • این زبان در تمامی مرورگر ها قابل اجرا می باشد و میتوانید به صورت محلی هم آن را اجرا کنید.
  • HTML به سادگی با زبان هایی که برای بک اند وب سایت مورد استفاده قرار می گیرند قابل ترکیب است.

معایب HTML چیست؟

  • زبان HTML تنها برای صفحات وب ایستا مورد استفاده قرار میگیرد و برای پویا کردن صفحات وبتان نیاز به ترکیب آن با زبان های بک اند دارید.
  • ممکن است برخی از مرورگر ها از قابلیت های جدید این زبان نشانه گذاری پشتیبانی نکنند و دیر تر اقدام به پشتیبانی از این ویژگی ها کنند.

خب تا اینجا با زبان نشانه گذاری HTML آشنا شدیم، حالا باید سراغ زبان نشانه گذاری دیگه ای که معرفی کردیم برویم و شروع به معرفی مکمل HTML کنیم.

شما میتوانید برای مشاهده بهترین آموزش طراحی سایت کلیک کنید.

زبان نشانه گذاری CSS چیست؟

زبان نشانه گذاری CSS یکی دیگر از ابزار هایی می باشد که شما را در مسیر طراحی سایتتان یاری خواهد کرد. وظیفه اصلی این زبان نشانه گذاری در استایل دهی به ساختار های HTML می باشد. در این کتابی که یکی از صفحاتش برای ماست و آن را اجاره کرده ایم، حداقل نصف جذابیت آن به زیبایی و گرافیک آن می باشد.

CSS چیست؟

هر چه شما بیشتر وقت برای زیبا سازی وب سایت خودتان کنید، بیشتر می توانید مخاطبین خودتان را به وب سایتتان جذب کنید. زبان نشانه گذاری CSS هم دقیقا به همین منظور آفریده شده است زیرا HTML به تنهایی فاقد جذابیت بصری می باشد اما با وجود CSS میتوانید به المان هایی که از طریق HTML به صفحه خود اضافه کرده اید جلوه های بصری بسیار زیبایی بدهید.

شما میتوانید با استفاده از زبان CSS رنگ المان ها، رنگ متن ها، فونت و اندازه متن ها و... را تغییر دهید یا در مراحل پیشرفته CSS اقدام به افزودن انیمیشن های مختلف به صفحه خود کنید.

در ادامه مقاله به مزایا و معایب این زبان نشانه گذاری می پردازیم:

مزایای CSS چیست؟

  • استایل های CSS دارای ثبات و پیوستگی می باشند به گونه ای که شما با یک خط کد CSS می توانید بخش های زیادی از سایت خود را در گیر همین یک خط کد کنید که ویژگی مهمی برای یک زبان نشانه گذاری محسوب می شود.
  • شما با استفاده درست از CSS میتوانید سرعت وب سایت خود را افزایش دهید زیرا هر چقدر که از کد های کمتری در طراحی وب سایتتان استفاده کنید مرورگر نیز زمان کمتری را برای خواندن کد های شما صرف میکند و با وجو این ویژگی که هر قطعه کد CSS میتواند با یک بار نوشته شدن برای چندین قسمت استفاده شود میتوانید مقدار کد کمتری استفاده کنید.

معایب CSS چیست؟

  • یکی از معایبی که این زبان نشانه گذاری دارد این است که ممکن است کد CSS شما در یک مرورگر به خوبی کار کند اما در مرورگری دیگر با مشکلاتی مواجه باشد.
  • یکی دیگر از معایب زبان CSS این است که یک زبان متن باز به صورت متنی می باشد که دارای امنیت داخلی که از آن محافظت کند نیست و این میتواند برای امنیت وب سایت مقداری خطرناک باشد.

حالا که با هر دو زبان نشانه گذاری HTML و CSS به طور کامل آشنا شدید وقت آن است که به بررسی موضوع اصلی مقاله مان بپردازیم، یعنی تفاوت HTML و CSS در چیست؟

HTML و CSS چه تفاوتی با هم دارند؟

این دو زبان نشانه گذاری دو قسمت کاملا متفاوت از هم هستند که با هم ترکیب می شوند و هیچ کدام بدون دیگری کاربردی ندارند و با این پیشرفت ها در زمینه وب سایت ها دیگر کاربردی نخواهند داشت اگر بخواهید به صورت جداگانه از آن ها استفاده کنید.

وقتی صحبت از تفاوت این دو زبان می شود اولین چیزی که به ذهنمان می رسد هدف از ساخت این زبان ها است.

زیرا زبان HTML برای ساختار دهی و المان گذاری و نشانه گذاری برای صفحات وب ساخته شده و کاربرد دیگری ندارد و در طرف مقابل هم CSS برای استایل دهی به ساختار ها و المان ها و نشانه هایی ساخته شده است که توسط HTML بوجود آمده اند و اگر از زبان HTML استفاده نکنید عملا CSS کاربردی نخواهد داشت و ساختاری وجود ندارد که بخواهد به آن استایل بدهد.

از طرفی دیگر هم اگر زبان CSS به کمک زبان HTML نیاید، شما با استفاده از کد های HTML دارای یک صفحه ی بدون رنگ و روح و عاری از هرگونه جذابیتی خواهید بود که مخاطبان در همان مواجه اول با وب سایت شما آن را بسته و دیگر به سایت شما بر نخواهند گشت.

تفاوت CSS و HTML

همانطور که از تصویر بالا متوجه می شوید HTML تنها وظیفه ایجاد ساختار و اسکلت یک وب سایت را دارد و همه موارد زینتی و زیبا سازی وب سایتمان بر عهده CSS می باشد.

البته طراحی سایت به همین جا ختم نخواهد شد و مواردی مثل کار با داده ها و سیستم حرکتی و پویا سازی وب سایت هم با زبان هایی مثل PHP و Java Script امکان پذیر خواهد بود و به شما کمک میکند تا به یک صفحه وب ایستا رضایت ندهید و برای هر چه بهتر شدن وب سایتتان تلاش کنید و آن را به نحوی مناسب تبدیل به وب سایتی داینامیک و پویا کنید.

سخن پایانی

در این مقاله قصد داشتیم تا سوال مهمی که ممکن است برای هر کسی که میخواهد شروع به طراحی سایت کند پیش بیاید جواب بدهیم و به شما کمک کنیم تا بتوانید به راحتی از پس این سوال مهم بر بیایید و با استفاده درست و کارآمد از این دو زبان نشانه گذاری استفاده کنید و بتوانید وب سایتی زیبا و چشم نواز ایجاد کنید.


نظرات