50٪ تخفیف روی تمام دوره‌ها!
پایان تخفیف تا:
مشاهده دوره‌ها
0

استاندارد طراحی نحوه قرارگیری سویچ در شبکه

سلام ، فرض کنید یک ساختمان 3طبقه داریم میخوایم شبکه رو راه اندازی کنیم. ایا درست اینه هرطبقه یک سویچ باشه و این سویچ ها به داخل اتاق سرور بیان .یا همه نود ها رو به سویچ های اتاق مستقیم وصل کنیم.سویچ ها سیسکو باشن حداکثر فاصله اتاق سرور تا نود 60متراست

پرسیده شده در 1394/12/25 توسط

14 پاسخ

1

آقا مهدی منم شخصا بانظر شما موافقم ولی ساختار متمرکز همم مزایای خوبی داره

پاسخ در 1394/12/26 توسط
1

سلام

من با نظر مهندس موافق نیستم

به نظر من همه در یک جا متمرکز باشه به دلایلی بهتر

1- مدیریت آنها راحت تر

2- نگهداری از اونها در یک محیط در دسترس آسان تر

3- رفع عیب دستگاه ها راحت تر اگر به هر دلیل سویچی از مدار خارج بشه و سویچ جایگزین نداشته باشید میتونید نود ها رو در همون رک بین سویچ های دیگه تقسیم کنید

4- اگر در هر طبقه یک سویچ بزارید و هر سویچ رو با یک کابل به بعدی وصل کنید اگر سویچ طبقه وسط خراب بشه عملا دوو طبقه به مشکل خواهد خود

5- چون در هر طبقه با یک کابل به هم وصل هست مواردی چون اجرای etherchannel , ... امکان پذیر نیست و باید کابل کشی مجدد بشه

موارد زیاده من خلاصه کردم

موفق باشید

پاسخ در 1394/12/25 توسط
2

من با نظر مهدی موافقم هر چند در برخی موارد آقای رباطی هم درست اشاره کردند ولی این موارد رو باید در محل بررسی کرد و فهمید بهترین حالت چی میتونه باشه ، به هر حال اگر بتونید علاوه بر استانداردی که مهدی گفتند یک کابل به عنوان بک آپ استفاده شه خیالتون بابت قطعی راحت هست ، همین الان من خیلی از سازمانها رو دیدم که تمام طبقات یک اتاق رک دارند و همگی به اونجا وصل هستند و از اون اتاق رک دو کابل به مرکز وصل شده و مدیریتشون نیز خیلی پیچیدگی نداره ضمن اینکه تمام دیوایس ها سیسکو هستند.

پاسخ در 1394/12/26 توسط
3

از دید خودم میگم

کسانی که با لایه ها و مباحث روترینگ و بقولی مسیر یابی سر وکله میزنن از روش های جداسازی و طبقه بندی بیشتر استفاده میکنن

و کسانی که با بریج و لایه دوم دوست دارن کار کنن روش متمرکز رو بیستر پیاده میکنن

و در یک نگاه برداشت هر کس نسبت به دانش اون از سخت افزاره و این که کدوم روش بهتره به میزان بار شبکه و حساسیت از هر حیث میتونه روش اجرا رو تغییر بده

اما یک نکته هر چه شبکه گسترده تر میشه باید روش و توپولوژی نیز پیچیده بشه

به طور مثال با روش های بریج و متمرکز نمیشه یه مجموعه ی دانشگاهی رو مدیریت کرد

به هر حال ترکیب هر دو روش الزامیست

و درکل همیشه عیب یابی روش متمرکز راحت تر

و در عین حال کارایی و گسترش روش سلسله مراتبی(Hierarchical ) بیشتر هست

همیشه استاندارد - ساختار رو تعریف میکنه نه روش اجرا

تصمیم گیری با تجربه کاری است نه با استاندارد

پاسخ در 1394/12/26 توسط
4

البته من با صحبت شما مخالفتی ندارم ولی یادمون باشه که استاندارد ها با چه هدفی و بر چه پایه ای تولید میشن بی شک اونها حاصل سالها مطالعه وتجربه عملی هستند و بدید مطالب تئوری نباید بهشون نگاه کرد

استاندارد در واقع محصول تجربه کاری یه عده کثیری هست

البته یه مهندس زمانی واقعا در رشتش مهندسی کرده که بتونه اون استانداردها رو به پیش ببره

نباید محدود چهارچوب استانداردها بود و در عین حال دنده عقب هم نباید رفت

پاسخ در 1394/12/26 توسط
1

بنظر من این قضیه یه بحث دیگست و خیلی ربطی به توپولوژی شبکه نداره آدم بخاطر اینترنت تغییر در توپولوژی شبکه ایجاد نمیکنه ترجیها، نظر من هست راهکار درستش رو باید پیدا کرد بسته به سناریو برای کنترلش یا از راه کارهای نرم افزاری مثل TMG و SQUID استفاده میکنید یا سخت افزاری مثل میکروتیک و سیسکو یا ترکیب هر دو

پاسخ در 1394/12/28 توسط
0

الان یک دیوایس میکروتیک دارم کاربران با تونل به روتر وصل میشن اینترنت میگیرن

پاسخ در 1394/12/29 توسط
3

بسته به تعداد نود هاتون هم داره ولی استفاده از سویچ توی هر طبقه و اتصال اونها به یک سویچ Core کار استانداردتریه قطعا نوعشم که بسته به جیبتون یا جیبشون داره دیگه :)

پاسخ در 1394/12/25 توسط
5

دوست گرامی اگر مزایایی برای این حالت عنوان میکنید معایب رو هم در نظر بگیرید

اولا دو مورد آخر با فرض بستن Back to Back سویچ هاست که وقتی از سویچ Core صحبت به میون میاد معنی نداره در مورد مدیریت و نگه داری آسون هم خیلی نمیتونم با شما موافق باشم و سویچ های دیگر در رک دیگه از کجا اومد ؟ یکم گنگ بود

معایبی از قبیل one point failure و scalability پائین و troubleshooting سخت و ... بهش وارد هست

ببینید این ساختاری که من خدمت شما عرض کردم معروف به ساختار Hierarchical میگن و تقریبا استاندارد ترین صحیح ترین و پرصرفترین توپولوژی شبکه هست که خود سیسکو ارائه داده دارای سه لایه Distribution ، Access و Core هست حالا دیگه اگر با شبکه کوچکی مواجه باشیم دولایه خواهیم داشت Access و Core/Distribution که در واقغ بازم مرج شده همون دو لایه هست

سویچ های هر طبقه یا واحد در لایه Access قرار میکیرند و به همین تزتیب تا بالا یه مطلب استانداردی هست که فکر نمیکنم دیگه جایی برای شک داشته باشه ولی لینک هایی رو در ادامه میزارم تا بیشتر مطاله کنید البته با یه سرچ مطالب زیادی در خصوص مزایا و معایب این توپولوژی ها میتونید پیدا کنید

پاسخ در 1394/12/26 توسط
0

البته این رو هم در نظر بگیرید باید ادارات بستر اینترنت شون از بستر LAN جدا باشه بااین فرض هم نظرتون رو اعلام فرمایید.

پاسخ در 1394/12/27 توسط
2

بعضی وقتا یه کسایی میان یه چیزایی میگن که دیگه خنده دار میشه ولی خیلی کاریشم نمیشه کرد

بازم توپولوژی رو نباید بهم زد این جوری که من متوجه شدم بعید میدونم VLAN و این چیزا حالیشون شه یا قبول کنن

از کارت شبکه دوم یا مثلا استفاده از وایرلس برای اینترنت هم یه گزینه هست بهرحال

پاسخ در 1394/12/29 توسط
0

سلام یک شرکت هم اومد همین حرف مهندس رباطی رو زدن که ساختار متمرکز باشه.

ایشون گفتن بین سویچ ها ترافیک بالای رخ میده و باید بافیبر انتقال داد.

مهندس رباطی بین سویچ ها کابل نمیاد .کلیه سویچ ها به سمت سویچ3750 اتاق سرور وصل هستن.

پاسخ در 1394/12/26 توسط
0

اقا مهدی الان دستور العمل استانداریه که باید فیزیکی جدا شن از هم

پاسخ در 1394/12/29 توسط
2

اگر منظورتون جدا سازی مدیای شبکه هست و می خواید برای هر سیستم یه کابل دیگه ببرید که فاتحه استاندارد خوندس

ولی برای تفکیت از Vlan استفاده کنید

دیگه این کامل و واضح هست

یا با سیستم VPN از هم تفکیکی بدید

پاسخ در 1394/12/29 توسط

پاسخ شما