علیرضا فاضلی
طراح وب و گرافیست

تایپوگرافی در طراحی چیست؟راهنمای انتخاب فونت مناسب

تایپوگرافی چیست؟

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

تایپوگرافی در حقیقت نوعی نوشتار می باشد برای روح دار تر و لطیف کردن متنی که خیلی خشک و بی روح به نظر می رسد و تاریخچه تایپوگرافی به ابتدای چاپ کتاب بر میگردد و در آن زمان با چاپ کتاب ها این سبک از نوشتن هم به وجود آمده است.

در حقیقت تایپوگرافی تنظیم و چینش حروف به صورتی خاص در کنار یکدیگر می باشند که به متن شما جلوه بصری می دهند و به خوانایی و چشم نوازی آن هم کمک میکنند.

باید در نظر داشته باشیم که ای کلمات برای استفاده در متن نمی باشند و بخاطر بار عاطفی و علمی که برخی از تایپوگرافی ها دارند از آن ها تنها برای عنوان فیلم و کتاب و انواع پوستر ها استفاده می شود.

هنر در این زمانه به شکل های جدیدی به کسب و کار ها کمک می کند یکی از این قالب ها را می توان تایپوگرافی نام برد که در معرفی یک کسب و کار یا لگوی آن کسب و کار می تواند آن را به خوبی به مخاطبین معرفی کرده و باعث رونق آن کسب و کار شود.

بیشتر بدانید : آموزش ایلوستریتور

تاریخچه تایپوگرافی چیست؟

میتوان تاریخچه تایپوگرافی را به اولین تلاش های انسان برای نوشتن و ارتباط برقرار کردن گفت اما شروع رسمی تایپوگرافی به موقعی بر میگردد که انسان ها پول را طراحی کردند و به گونه ای پول از جمله اولین تایپوگرافی های انسان ها می باشد.

تاریخچه کلمه Typography و ریشه آن به زبان یونانی می باشد که از دو بخش Typos و Graphia تشکیل شده است که تایپوس به معنای شکل و گرافیا به معنای نوشتن می باشد که می توان به معنی این کلمه پی برد که به معنای متن نگاری یا شکل نگاری رسید.

بیشتر بدانید : آموزش لایتروم

تایپوگرافی در طراحی چیست؟

نقش تایپوگرافی در طراحی سایت چیست؟

شاید تا همین چند سال پیش تایپوگرافی جایی در طراحی سایت نداشت اما با گسترش نیاز مردم به اینترنت و بالا تر رفتن تکنولوژی و افزایش وضوح صفحات نمایش مردم دقت بیشتری به متن های یک وبسایت میکنند و اکثر مردم به سمت سایت های متن محور می روند و با استفاده از تایپوگرافی های سبک ولی خلاقانه و جذاب میتوان به این سایت ها زیبایی دو چندانی داد و باعث جذب مخاطبین بیشتری شود.

بیشتر بدانید: آموزش فتوشاپ

رعایت اصول تایپوگرافی باعث بهبود در UI وب سایت شما می شود و باعث کاربر پسند تر شدن وب سایت شما می شود و همه این ها در کنار یکدیگر باعث بهبود رتبه سئو وب سایت شما می شود و موجب حرفه ای تر شدن وب سایت شما می شود.

 تایپوگرافی در طراحی چیست؟

نقش تایپوگرافی در طراحی های گرافیکی چیست؟

در زمینه طراحی های گرافیکی شما قطعا به کار با متن ها مشغول میشوید و اینجاست که به اهمیت بسیار بالای تایپوگرافی پی می برید. همانطور که در بالاتر گفتیم تایپوگرافی باعث زیبایی بصری متن های شما میشود و مخاطب هم ارتباط بصری بهتری با تایپوگرافی میگیرد پس اگر در طراحی گرافیکی خود قصد دارید از متن استفاده کنید حتما باید از تایپوگرافی برای جذاب تر شدن طرح خود استفاده کنید چون در برخی از موارد استفاده از متن خشک و خیلی ساده باعث اُفت کیفیت و حرفه ای بودن کار شما می شود پس بهتراست در این جور موارد حتما از تایپوگرافی های زیبا استفاده کنید.

بیشتر بدانید : آموزش ادوبی ایکس دی

10 فونت های مناسب برای تایپوگرافی چیست؟

1.فونت Ruwudu

2.فونت عارف

3.فونت پرنده

  1. فونت ژئومتریک

5.فونت دیجی مهتاب

6.فونت دیجی شکوه

7.فونت دیجی چشمک

8.فونت کررو

9.فونت بیست

10.فونت بی وحید

بیشتر بخوانید: 10 نرم افزار برتر گرافیک در سال 2024

تفاوت کالیگرافی و تایپوگرافی چیست؟

ایتدا برای فهمیدن تفاوت این دو باید تعریف کالیگرافی هم مانند تایپوگرافی بیان کنیم.

تایپوگرافی در طراحی چیست؟

کالیگرافی چیست؟

کالیگرافی یک شکل از نوشتن است که با استفاده از یک نوع قلم خاص که درون جوهر فرو برده میشود و جوهر را درون خود نگه میدارد و سپس به صورتی که نویسنده میخواهد جوهر را روی صفحه پخش میکند و البته به زبان ساده تر کالیگرافی همان خوشنویسی در ایران ماست.

حال اگر بخواهیم به این دو با دیدگاهی منطقی بنگریم می فهمیم که تایپوگرافی در حقیقت یک نوع علم است که با در نظر گرفتن فاصله بین حروف و کلمات و وزن و حتی فونت ساخته می شود اما کالیگرافی در حقیقت یک هنر نوشتن است.

بیشتر بخوانید : شناخت 30 رنگ مهم در طراحی وب

نتیجه گیری

در این مقاله سعی داشتیم تا تایپوگرافی را به شما توضیح دهیم و همچنین چند فونت خوب و کارا را در تایپوگرافی به شما معرفی کردیم که بتوانید در کار هایتان استفاده کنید و همچنین تعریف کالیگرافی را بیان کردیم و تفاوت آن با تایپوگرافی را هم به نوعی توضیح دادیم تا این دو را در جایی با هم اشتباه نگیرید.


علیرضا فاضلی
علیرضا فاضلی

طراح وب و گرافیست

من علیرضا هستم ، سالهاست که در حوزه طراحی سایت بصورت تخصصی فعالیت می کنم . تخصص های اصلی من در حوزه آموزش وردپرس ، آموزش نرم افزارهای گرافیکی و بصورت کلی هر چیزی در حوزه وب هست ... عاشق آموزش و یادگیری هستم.

نظرات