کاربرد هوش مصنوعی برای امنیت سایبری دفاعی

کاربرد هوش مصنوعی برای امنیت سایبری دفاعی

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
  • با دیجیتال شدن هرچیزی در دور و برما ، تهدیدات امنیت سایبری نیز هر روز در حال افزایش است. و یک مشکل رایج برای هر متخصص امنیت فناوری اطلاعات در حال حاضر، این است که چگونه می توان از این حملات سایبری و فعالیت های مخرب جلوگیری کرد و علاوه بر بالا بردن امنیت ،صرفه جویی  اقتصادی نیز  انجام شود. ( البته مطمئن نیستم برای همه متخصصان امنیت سایبری، صرفه اقتصادی مهم باشد)
  • برای جلوگیری از تهدیدات سایبری، تجزیه و تحلیل تمام داده ها و شناسایی چنین خطراتی ضروری است. این دقیقاً همان جایی است که هوش مصنوعی وارد می شود و این فرآیند خسته کننده تجزیه و تحلیل داده ها، غربالگری داده ها و همچنین تشخیص هرگونه خطر را ساده می کند. در این نوشته سعی می شود سرفصل های استفاده از هوش مصنوعی در امنیت سایبری گفته شود

صنعت امنیت سایبری با چه تهدیداتی مواجه است؟

امنیت سایبری با مجموعه ای از تهدیدات منحصر به فرد خود مواجه است مانند ، سطح حملات گسترده و متنوع، صدها بردار حمله که مجرمان سایبری می توانند از آنها سوء استفاده کنند، کمبود قابل توجهی از متخصصان امنیتی ماهر برای رسیدگی به تقاضاهای رو به رشد، حجم عظیمی از داده ها که از ظرفیت پردازش در مقیاس انسانی فراتر رفته اند و تجزیه و تحلیل و درک آن را به یک کار سخت و دلهره آور تبدیل کرده است.

چگونه هوش مصنوعی در امنیت سایبری به جلوگیری از تهدیدها کمک می کند؟

  • هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای پیشگیری از تهدیدات امنیت سایبری مفید و صد البته مهم هستند، هوش مصنوعی می تواند مقادیر زیادی از داده ها را برای شناسایی خطراتی مانند فیشینگ و بدافزار تجزیه و تحلیل کنند.
  • مجرمان سایبری می توانند برای عدم تشخیص بدافزارها، کد بدافزار را برای فرار از شناسایی شدن تغییر دهند در حالیگه یادگیری ماشین می‌تواند از داده‌های بدافزار شناسایی شده قبلی برای شناسایی انواع جدید استفاده کند. این کار حتی زمانی که کد خطرناک در کد برنامه پنهان شده باشد، کار می کند. و یا اینکه ابزارهای نظارت بر شبکه مبتنی بر هوش مصنوعی مصنوعی می توانند رفتار کاربر را ردیابی کنند، ناهنجاری ها را شناسایی کنند و بر اساس آن واکنش نشان دهند.
  • هوش مصنوعی می تواند تهدیدها را در زمان واقعی متوقف کند و می‌تواند داده‌هایی را که از دید انسان دور می‌مانند، مانند ویدیوها، چت‌ها، ایمیل‌ها و سایر ارتباطات را نیز بررسی کند.

بیایید چند تا از کاربردهای هوش مصنوعی در ارتقا امنیت سایبری رابا هم بررسی کنیم

  • هدف هوش مصنوعی تکرار هوش انسانی است یعنی ماشینی که مانند انسان باشد ( البته این هدف شاید چند وقت دیگه اینطوری بشه که هدف هوش مصنوعی هوشمند تر از انسان بودن است ) تا بحال انسان ها در حوزه امنیت کار می کردند اما دنیا متوجه شد که هوش مصنوعی پتانسیل قابل توجهی در زمینه امنیت سایبری دارد.  سیستم‌های هوش مصنوعی را می‌توان برای شناسایی تهدیدها، شناسایی انواع جدید بدافزار و محافظت از داده‌های حساس آموزش داد که در صورت پیاده‌سازی  درست می‌تواند بسیار مؤثر و سودمند باشد.
  • ، شرکت‌ها و سازمانها هشدارهای زیادی را در طول روز برای رویدادهای سایبری دریافت می‌کنند و تیمی از متخصصان انسانی نمی‌توانند یا حداقل به راحتی نمی تواند به همه آنها رسیدگی کنند. در نتیجه، برخی از تهدیدات ممکن است مورد توجه قرار نگیرند و خطای انسانی منجر به آسیب قابل توجهی به شبکه و زیرساخت و سامانه ها و کلا دارایی های سازمان شود.  برای غلبه بر این چالش‌ها، کسب‌وکارهایی که به دنبال موفقیت در دنیای دیجیتال هستند باید به هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های پیشرفته برای تقویت دفاع از امنیت سایبری خود تکیه کنند.
  • در این نوشته سعی می شود کاربردها و مزایای هوش مصنوعی در امنیت سایبری بررسی شود چند مورد را با هم بررسی کنیم:
  1. 1. هوش مصنوعی تهدیدات ناشناخته را شناسایی می کند
  • شناسایی تمام تهدیدات بالقوه برای یک شرکت به دلیل تاکتیک های دائما در حال تغییر هکرها می تواند بسیار دشوار باشد. این امر اتخاذ راه‌حل‌های مدرن مانند هوش مصنوعی را برای شناسایی مؤثر و جلوگیری از تهدیدات ناشناخته، که در صورت شناسایی نشدن می‌توانند باعث آسیب جدی شوند، ضروری می‌سازد.
  1. 2. هوش مصنوعی می تواند داده های زیادی را مدیریت کند
  • در قسمت های مختلف شبکه یک شرکت، حجم وسیعی از ترافیک ایجاد و یا انتقال می یابد و بررسی دستی همه این ترافیک ها و فعالیت‌ها برای پیدا کردن تهدیدات احتمالی برای پرسنل امنیت سایبری کار سختی است.  استفاده از هوش مصنوعی به طور خودکار لاگ ها را تحلیل و تهدیدها و شناسایی می کند، فرآیند تشخیص را ساده می کند و حفاظت را افزایش می دهد.
  1. هوش مصنوعی در طول زمان بیشتر می‌آموزد
  • هوش مصنوعی از تکنیک های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق برای تجزیه و تحلیل رفتار شبکه و شناسایی انحرافات یا حوادث امنیتی استفاده می کند. و همچنین هوش مصنوعی می تواند واکنش فوری را فراهم کند و اقدامات امنیتی آینده را با مسدود کردن تهدیدهای بالقوه با ویژگی های مشابه افزایش می دهد.
  • همچنین فرآیند یادگیری مداوم هوش مصنوعی، پیشی گرفتن از هوش آن را برای هکرها چالش برانگیز می کند.

4. مدیریت آسیب پذیری بهتر(Vulnerability Management)

  • با توجه به تهدیدات روزانه شرکت ها، استفاده از هوش مصنوعی در امنیت سایبری برای مدیریت آسیب پذیری های شبکه حیاتی تر و ضروری میشود. هوش مصنوعی باید تدابیر امنیتی موجود را برای شناسایی نقاط ضعف تجزیه و تحلیل کند تا کسب‌وکارها بتوانند روی وظایف امنیتی حیاتی تمرکز کنند. می تواند سیستم ها را سریعتر از پرسنل امنیت سایبری ایمن کند.
  1. امنیت کلی بهتر
  • هکرها دائماً روش ها و تاکتیک های خود را تغییر می دهند و اولویت بندی وظایف امنیتی را برای متخصصین دشوار می کنند. هوش مصنوعی می تواند به شناسایی انواع حملات و اولویت بندی پیشگیری کمک کند، حتی زمانی که با چندین تهدید به طور همزمان مقابله می کنید. خطا و سهل انگاری انسانی نیز می تواند چالش های امنیتی ایجاد کند، اما قابلیت های خودآموزی هوش مصنوعی می تواند آن را به خوبی برای مقابله با آنها مجهز کند.
  1. فرآیندهای تکراری کاهش می یابد
  • یکی از موارد استفاده اصلی هوش مصنوعی در امنیت سایبری این است که وظایف امنیتی یکنواخت و تکراری را انجام می دهد که می تواند باعث رضایت پرسنل امنیت سایبری شود. به طور مرتب تهدیدهای امنیتی اساسی را شناسایی و از آن جلوگیری می کند و تجزیه و تحلیل کامل را برای شناسایی حفره های امنیتی بالقوه انجام می دهد.
  • با هوش مصنوعی، کسب‌وکارها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که بهترین دستیاریا کارمند یا ... در اختیار دارد که شیوه‌های امنیت شبکه‌شان به طور مداوم بدون خطر خطای انسانی یا خستگی انسان اجرا می‌شود.
  1. 7. زمان تشخیص و پاسخ را تسریع می کند
  • ادغام هوش مصنوعی با امنیت سایبری امکان شناسایی و پاسخ سریع به تهدیدات را فراهم می کند و شرکت شما را از آسیب های غیرقابل برگشت نجات می دهد.
  • هوش مصنوعی کل سیستم را اسکن می کند، تهدیدها را زود شناسایی می کند و وظایف امنیتی را در مقایسه با انسان ها ساده می کند.
  1. ایمن کردن احراز هویت
  • وب سایت هایی با ویژگی های حساب کاربری یا فرم های تماس حاوی اطلاعات حساس به یک لایه امنیتی اضافی برای محافظت نیاز دارند.
  • هوش مصنوعی این لایه امنیتی را با استفاده از ابزارهایی مانند تشخیص چهره، CAPTCHA و اسکنرهای اثر انگشت برای ایمن کردن احراز هویت در طول تلاش برای ورود به سیستم فراهم می‌کند. این به شناسایی تلاش‌های جعلی برای ورود به سیستم کمک می‌کند و از پر کردن اعتبار و حملات brute force جلوگیری می‌کند، که می‌تواند منجر به نقض احتمالی امنیتی در شبکه شما شود.
  1. هوش مصنوعی کارهای وقت گیر را حذف می کند
  • روش دیگری که هوش مصنوعی می تواند به امنیت سایبری کمک کند، روشی است که کارهای وقت گیر انجام شده توسط متخصصان انسانی را حذف می کند. داده‌های وسیع را اسکن می‌کند و تهدیدات بالقوه را شناسایی می‌کند و با فیلتر کردن فعالیت‌های غیرتهدید، موارد مثبت کاذب را کاهش می‌دهد. این به متخصصان انسانی کمک می کند تا روی وظایف امنیتی مهم تر تمرکز کنند
  1. مبارزه با ربات ها
  • ربات ها یک تهدید رو به رشد در امنیت سایبری هستند که برای فعالیت های مخرب مانند انتشار بدافزار و سرقت داده ها استفاده می شود. هوش مصنوعی می‌تواند ربات‌ها را با شناسایی الگوهای آن‌ها، ایجاد کپچای امن‌تر و استفاده از هانی‌پات‌ها برای به دام انداختن آن‌ها شناسایی و مسدود کند.

خلاصه اینکه از کاربرد هوش مصنوعی در امنیت سایبری می توان به مواردی مثل پیش بینی خطر نقض قوانین، تشخیص فیشینگ، شناسایی و پیشگیری از بدافزار، احراز هویت کاربر، فیلتر اسپم  ، حفاظت از رمز عبور، شناسایی ربات، تحلیل رفتاری، بخش بندی و امنیت شبکه،  تشخیص تقلب، پاسخ حادثه، مدیریت آسیب پذیری، مدیریت هویت و دسترسی و  ……..  اشاره کرد .

آینده هوش مصنوعی برای امنیت سایبری چیست؟

  • هوش مصنوعی برای امنیت سایبری مزایا و معایب خاص خود را دارد. از یک طرف، تجزیه و تحلیل، درک و پیشگیری از جرایم سایبری را بهبود می بخشد و اعتماد و ایمنی شرکت ها و مشتریان را افزایش می دهد.
  • با این حال، هوش مصنوعی می تواند توسط مجرمان سایبری برای بهبود کیفیت حملات استفاده شود.

نظرات