50٪ تخفیف روی تمام دوره‌ها!
پایان تخفیف تا:
مشاهده دوره‌ها
1

ابهام در مفاهیم IP Public و IP Private و IP Valid و IP Invalid

با سلام خدمت همه دوستان ITPro و استاید خودم...

دوستان چندجا دیدم در مورد IP Public و IP Valid وIP Invalidو IP Static و IP Dynamic صحبت شده... خواستم یه توضیح کوچیکی بدم....

دوستان همونطور که میدونید IP که ما با اون ارتباط بیرونی داریم میشه IP Public . یعنی برای مثال IP که ما با اون میرم تو اینترنت اینترانت و یا هر شبکه غیر از شبکه LAN ما باشه

پس خیلی ساده Public مشخص شد.

IP Valid یا همون ای پی معتبر همون طور که از اسمش پیداس یعنی IP که روی شبکه اعتبار داشته باشه. حالا چی به این IP اعتبار میده؟ اینکه هم ببینه و هم دیده بشه! (منظور فایروال نیست) دقیقا مننظورم عمل NAT

یه مثال ساده....

برفرض یک ISP میاد به 10 کاربر اینترنت میده.... این ISP یک IP داره که روی اینترنت معتبره و اصلاحا IP Valid اما این با عمل SRC NAT با همین یک IP ده نفرو بهشون اینترنت میده و این 10 نفر اگر برن تو گوگل و بنویسن My Ip یک IP میبنن مثال 2.160.23.42 این 10 نفر اینترنت دارن اما از بیرون کسی نمیتونه با اینا ارتباط داشته باشه یعنی اگر کسی بخواد به یکی از این کاربرا Remote بزنه نمیتونه!!! پس IP Invalid

در اینجا... IP 2.160.23.42 پابلیک هست اما Valid نیست....

با سلام خدمت همه دوستان ITPro و استاید خودم...
دوستان چندجا دیدم در مورد IP Public و IP Valid وIP Invalidو IP Static و IP Dynamic  صحبت شده... خواستم یه توضیح کوچیکی بدم....

دوستان همونطور که میدونید IP که ما با اون ارتباط بیرونی داریم میشه IP Public . یعنی برای مثال IP که ما با اون میرم تو اینترنت اینترانت و یا هر شبکه غیر از شبکه LAN ما باشه
پس خیلی ساده Public مشخص شد.

IP Valid یا همون ای پی معتبر همون طور که  از اسمش پیداس یعنی IP که روی شبکه اعتبار داشته باشه. حالا چی به این IP اعتبار میده؟ اینکه هم ببینه و هم دیده بشه! (منظور فایروال نیست) دقیقا مننظورم عمل NAT
یه مثال ساده....
برفرض یک ISP  میاد به 10 کاربر اینترنت میده.... این ISP یک IP داره که روی اینترنت معتبره و اصلاحا IP Valid اما این با عمل SRC NAT با همین یک IP   ده نفرو بهشون اینترنت میده و این 10 نفر اگر برن تو گوگل و بنویسن My Ip یک IP میبنن مثال 2.160.23.42 این 10 نفر اینترنت دارن اما از بیرون کسی نمیتونه با اینا ارتباط داشته باشه یعنی اگر کسی بخواد به یکی از این کاربرا Remote بزنه نمیتونه!!! پس IP Invalid
در اینجا... IP 2.160.23.42 پابلیک هست اما Valid نیست....
<center>
||http://tosinso.com/files/get/4fa02de4-7fc2-403e-adf8-edaf17a589b5||
<center>
حالا اگر ISP بیاد و به هرکاربر یک IP اختصاص بده و هرکاربر با یکی از این IP ها برن تو اینترنت اینجا IP پابلیکشون ولید.... 
پس از روی نت هرکسی اون صدا بزنه درخواست میاد پشت اون سیستم.(فرض که مودم در حالت Bridge  و کانکشن PPPOE روی سیستم خورده)

حالا هرکدوم از این IP ها میتونن Static یا ثابت باشن و تغییری نکنن 
یا اینکه در هر مرتبه یه IP جدید از DHCP ارائه دهنده بگیرن که اینجا میشه Dynamic

حالا اگر ISP بیاد و به هرکاربر یک IP اختصاص بده و هرکاربر با یکی از این IP ها برن تو اینترنت اینجا IP پابلیکشون ولید....

پس از روی نت هرکسی اون صدا بزنه درخواست میاد پشت اون سیستم.(فرض که مودم در حالت Bridge و کانکشن PPPOE روی سیستم خورده)

حالا هرکدوم از این IP ها میتونن Static یا ثابت باشن و تغییری نکنن

یا اینکه در هر مرتبه یه IP جدید از DHCP ارائه دهنده بگیرن که اینجا میشه Dynamic

پرسیده شده در 1395/06/17 توسط

10 پاسخ

3

در ابتدا باید عنوان کنم که توی شبکه های اینترانت از IP های Private استفاده میشه نه IP های Public.

به صورت مثال از هر ISP شما درخواست سرویس اینترانت داشته باشید به شما این سرویس رو در رنج های مثل 172.16.0.0 الی 172.31.255.255 یا 10.0.0.0 و ... میدن که رنج های Private محسوب میشن

IP Public هم IP های قابلی مسیریابی در شبکه اینترنت هستند و ISP بابت هر public IP باید هزینه کنند برای همینه که در زمانی که شما به یک ISP مراجعه می کنید و درخواست IP می کنید از شما بابتش هزینه دریافت می کنند پس زمانی که یک سازمان مثل بانک می خواد بین شعب خودش ارتباط برقرار کنه و نیازی به Public IP نداره و اینکه یک دستگاه از طریق شبکه دیده بشه یا نه ربطی به IP Public و Private نداره یا اینکه زمانی که دستگاه ما به یک شبکه دیگه وصل میشه اون IP میشه Public ؟!!!!!

پس من دوتا شبکه رو با یه روتر به هم وصل کنم یعنی از IP Public استفاده کردم!!!!

اصلا دلیل اینکه این بحث IP Public و Private پیش اومد چی بود؟

تعداد IP هایی که توی IPv4 داریم چهار میلیارد و خورده ای هست که با توجه به جامعه حال حاضر ، جوابگوی نیاز ما نیست و به تعداد خیلی بیشتری از این IP ها نیاز دارن بعد اومدن راه حلی که ارائه دادن این بود که بیایم از Public IP و Private IP استفاده بشه توی شبکه داخلی از رنج های private استفاده بشه که شامل این مقدارهاست

10.0.0.0-10.255.255.255
172.16.0.0-172.31.255.255
192.168.0.0-192.168.255.255

بعد گفتن هر کی می خواد از اینترنت استفاده کنه باید از Public IP استفاده کنه حالا چطوری دستگاه داخلی شبکه مون به اینترنت وصل بشن با توجه به اینکه Private ip دارن ؟

جواب ساده ست سرویس NAT اینکار رو برای ما انجام میده و کاری که انجام میده اینکه روی یک دستگاه مثل روتر این سرویس فعال میشه از ISP یک IP Public میگیره و مبدا بسته های ما رو که می خوان وارد اینترنت بشن و با این IP Public عوض می کنه

پس تمام این مباحث ارتباطی به بحث IP Valid و IP invalid نداره و جالبی که در مورد valid و invalid سرچ می کنی فقط سایت های ایرانی رو میاره!!!

لینک های زیر رو برای اینکه متوجه موضوع بشید می تونید بررسی کنید :

خوشحال میشم برای مطالبی که ذکر کردید یک منبع معرفی کنید

همینطور می تونید ویدیوهای آموزشی که توی اینترنت در رابطه با مباحث IP وجود داره رو نگاه کنید البته منظورم ویدیوهای خارجی مثل شرکت CBT ,INE , TrainSignal , itproTV و ... رو ببینید و متوجه این اشتباه بشیم

نتیجه گیری : هر وقت نیاز به یک IP ثابت برای سرویس هاتون داشتیذ و زنگ زدین ISP بگید من یک IP Public می خوام

پاسخ در 1395/06/17 توسط
1

عالی بود مهندس به نظر من بجای بحث نکته بشه بهتره

پاسخ در 1395/06/17 توسط
1

با سلام

من هم با نظر مهندس قنبری موافقم ip هایی که تو اینترنت قابل استفاده هستند Ip های پابلیک هستند و حالا می تونن static یا dynamic باشند بحث valid و invalid یعنی ip هایی که کارت شبکه اونها را قبول میکنه یا خطا میده

با سلام
من هم با نظر مهندس قنبری موافقم ip هایی که تو اینترنت قابل استفاده هستند Ip  های پابلیک هستند و حالا می تونن static  یا dynamic  باشند  بحث valid و invalid  یعنی ip هایی که کارت شبکه اونها را قبول میکنه یا خطا میده 
||http://network.tosinso.com/files/get/87658ad2-9af9-416d-b613-3c06233a61c1||
البته زیاد مهم نیست یکی میگه valid و یکی هم میگه public

البته زیاد مهم نیست یکی میگه valid و یکی هم میگه public

پاسخ در 1395/06/17 توسط
0

من با تعریف Network+ شما در مورد IPvalid که بدیهی است مشکلی ندارم...

صحبت سر استفاده از لفظ IP Valid در Isp ها بود

ما تعریف کردیم که چطوری میشه IP Public اعتبار نداشته باشه (دیده نشده)

اگر دقت کنید قبل از همه توضیحات اومدیم IP valid رو تعریف کردیدم بعد ادامه دادیم...

IP Valid یا همون ای پی معتبر همون طور که از اسمش پیداس یعنی IP که روی شبکه اعتبار داشته باشه. حالا چی به این IP اعتبار میده؟ اینکه هم ببینه و هم دیده بشه! (منظور فایروال نیست) دقیقا مننظورم عمل NAT

وگرنه در مورد اینکه از Ip های رزرو برای loopback و ... نمیشه استفاده کرد که مباحث ابتدایی و کاملا واضح...

پاسخ در 1395/06/18 توسط
1

پس آی پی real چیه؟ private ؟phisical ip؟ما که گیج شدیم از اینجور توضیح دادن هر چی هم یاد گرفتیم یادمون رفت آی پی آی پیه دیگه هزار رنگش نکنین خواهش میکنم ما تنها چیزی که یاد گرفتیم آی پیه که ورژن 6 تازه وارد هم داره خرابش میکنه

پاسخ در 1395/06/17 توسط
2

سلام دوست من

منم با نظر دوست خوبم jeffar کاملا موافقم ، تعریف شما از ip valid و invalid اشتباه است.

این تعاریف شما فقط در سایت های اینترنتی فارسی دیده می شود در صورتی که در سایت های انگلیسی که اکثرا منبع تعاریف compTIA گرفتن ، تعریف صحیحی ارائه دادن :

تعریف IP VALID :

A valid IP address must be in the form of xxx.xxx.xxx.xxx, where xxx is a number from 0-255. There are a few reserved addresses (RFC 1918) that cannot be used. 10.x.x.x cannot be used along with 192.168.x.x, 172.16.0.0 to 172.31.255.255.<left>

192.168.1.255 =IP Valid

192.168.1.256=Ip Invalid

<left>

پاسخ در 1395/06/18 توسط
0

دوستان بابت اینکه من نمیدونستم تو چه دسته ایی مطلب رو بزارم عذر خواهی میکنم اگه مدیرای گروه میتونن پست رو جابجا کنن

و درضمن در اینجا قراره از همدیگه چیز یاد بگیریم و خدایی نکرده قرار نیست باهم مرافعه کنیم و Ali_Arak و jeffar استادهای بنده هستند..

دوستان طبق مطلبی که گفتم از اینجا شروع شد.. که یه سری افراد اینترنت داشتند ولی زمانی که خواستند به یه سرویسی بدن و از بیرون دیده بشن... به مشکل خوردن... و ISP های اونا مطرح کردن که .... IP Public شون ولید نیست.... در حقیقت IP Public داشتند که میرفتند تو اینترنت اما چون این IP در سرویس دهنده اینترنت NAT شده بود امکان دسترسی از بیرون نبود...

ما تو این نسئله که IP که ما با اون میریم تو اینترنت میگیم IP پابلیک اتفاق نظر داریم... اما IP که از بیرون بهش نمیشه متصل شد Public که Valid نیست... (ولید هم یه اطلاح شبکه ایی نیست) دقیقا به همون معنای معتبره....

پاسخ در 1395/06/18 توسط
1

میتونستید به عنوان نکته این مبحث رو بذارید

پاسخ در 1395/06/17 توسط
0

(صحبت سر استفاده از لفظ IP Valid در Isp ها بود ) بعضی isp ها زنگ میزنی پشتیبانی برا قطع بودن اینترنت (ping هیچ کجا را نداره )میگن برو مرورگر را عوض کن

البته فکر نکنم ISP ها ip های پابلیک را nat کنن فقط زمانی که ip شما به صورت ثابت نباشه پورت های غیر ضروری را بلاک میکنن من خودم به یه سیستم که ip ثابت نداشت ریموت دسکتاپ میزدم ولی ممکن بود با قطع شدن اینترنت یا خاموش شدن مودم IP تغییر کنه اگر میخواستن nat کنن که به مشترکین یه ip از رنج private می دادن البته اساتیدی که تو isp کار کرده باشن میتونن در این زمینه کمک کنن

ثانیا ما میگیم ip های رنج 10 private هستن و توسط روترهای اینترنت روت نمیشن ولی الان مخابرات صفحه کاربران adsl خودش با ip رنج 10 کار میکنه و سرویس دهنده شما هر شرکتی باشه صفحه باز میشه حالا اگه رنج سازمان شما هم 10 باشه که دیگه ....

خیلی نباید وارد حاشیه شد نفر اومده میگه ویندوز موبایلم اندرویده

پاسخ در 1395/06/18 توسط
0

همه ISP ها NAT نمیکنن.... و بدهیه که شما میتونستید ریموت بزنید....

اما بقول شما مطلب بیشتر سمت حاشیه رفته... :)

پاسخ در 1395/06/18 توسط

پاسخ شما