قبلاً در توسینسو در خصوص DirectX چیست؟ صحبت شده بود در این مطلب قصد دارم در خصوص تاریخچه و نسخه های Directx و دلایل نصب نشدن این ابزار و در نهایت اینکه بدانیم چرا این ابزار را باید بر روی سیستم نصب کنیم صحبت کنم پس برای این منظور با ما همراه باشید.
همانطور که قبلاً هم گفته شد اجرای تمامی Game ها و بازی های رایانه ای نیاز به این دارد که یک سری از Task ها و وظایف به صورت مستمر و مداوم تکرار گردند ، علاوه بر این ورودی های سیستم از قبیل کیبورد و موس یا (Joy Stick)دسته بازی نیاز به كنترل مستمر دارد از همه مهمتر آنچیزی است که بر روی صفحه نمایش خواهید دید و البته برخی از بازی ها دارای صداها و صوت های مختلف و خاص دارند ، اینها تنها صورت مسئله بازی در سطح پایین و ساده هست ، تصور کنید قبل از پیدایش ویندوز و برنامه نویسی های سطح بالا نوشتن یک بازی چقدر سخت بوده.
مثلاً نوشتن بازی با زبان برنامه نویسی Fox Pro یا Assembly یا ++C و امثال این زبان ها برای نوشتن برنامه ای که کار گرافیکی انجام دهد امروزه اصلاً قابل تصور هم نیست کنترل دروازه های ورودی و پورت های ورودی و خروجی یا پخش صدا از همین موارد بسیار سخت است ولی اینگونه برنامه ها با زبان های سی شارپ و VB.Net و امثال این زبان ها بسیار ساده شده و کار برنامه نویس را بسیار بسیار ساده کرده اند.اگر به دنبال این هستید که یک بازی را بنویسید باید آنقدر قوی باشید که بتوانید با سخت افزار کامپیوتر تعامل خوبی داشته باشید .
این تعامل را ویندوز معرفی کرد یعنی دیگر نیازی نبود برنامه نویسان با سخت افزار مستقیماً درگیر باشند و به جای درگیر شدن مستقیم برنامه نویسان باید توسط Directx با سخت افزار کار کنند. Directx يك سري از ابزار های سطح پايين (نزدیک به سخت افزار ) است كه API که مختصر Application Programming Interfaces است را در خود دارد و این توابع API باعث میشوند دسترسی های بالاتری با قدرت و کارایی بیشتری به سخت افزار داشته باشند ، توابع سطح پايين بوسيله مولفه های زیر پشتيباني مي شوند كه اینها Direct X را مي سازند:
بعد از معرفی Xbox، شرکت مایکرسافت رابط های برنامه کاربردی برای طراحی بازی چند پایگاهی را از قبیل XInput که جهت مکمل کردن و یا جایگزین کردن اجزا تکی DirectX طراحی شده اند منتشر کرد. Direct3D همانطور که از اسمش پیداست کارش مختص گرافیک سه بعدی است و از جمله مهمترین فاکتور هایی است که در درون DirectX به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت و از این قابلیت Xbox ها نیز مداوم استفاده میکنند علاوه بر بازی های کامپیوتری و Xbox ها از Direct3D نرم افزار های گرافیکی و مهندسی نیز استفاده میکنند و استفاده انها از Direct3D به علت توانای آن در خلق سریع گرافیک سه بعدی توسط سخت افزازهای گرافیکی سازگار با DirectX بکار میروند.
امروز که در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران این مقاله را درج میکنم نسخه 11 Directx ایجاد شده است و نسخه بعدی آن که با تغییرات کوچکی همراه بوده ایجاد شده و برخی آن را با نسخه 12 میدانند و البته برای دانلود این نسخه میتوانید از لینک زیر کمک بگیرید .
اگر میخواهید بدانید که سیستم شما از کدام نسخه از Directx استفاده میکند بهتر است به Run رفته و دستور dxdiag را تایپ کنید پس از اجرای این دستور با تصویر زیر روبرو خواهید شد
نسخهDirectx ۹.۰ بر روی كلیه نسخه های ویندوز از 98 تا سرور 2003 اجرا میشود ولی این نسخه بر روی ویندوز قدیمی 95 اجرا نمیشود و برای ویندوز 95 مجبور به استفاده از از ورژن 8 بودیم.ضمناً كلیه نسخه های Directx قابلیت سازگاری با نسخه های قدیمی تر را دارند ، حتماً دیدید بر روی جلد برخی از بازی ها نوشته شده نیازمند نصب Directx است دقت داشته باشید شما باید نسخه ای از DirectX ای را نصب کنید که سیستم عاملتان آن را ساپورت کند ممکن است بازی شما نیاز به دایرکت ورژن 11 را داشته باشد ولی این ورژن بر روی ویندوز Xp نصب نمیشود پس میتوان گفت آن بازی بر روی آن سیستم عامل نصب نخواهد شد ، با توجه به اینکه مایکروسافت سیاست Backward Compatibility را رعایت میکند برخی از طراحان بازی میگویند آخرین ورژن دایرکت را نصب کنید زیرا ورژن جدید ورژن های قبلی خود را ساپورت میکند ، پیشنهاد ITPRO به شما این است که همواره آخرین نسخه از این Toolkit را داشته باشید ضمناً آپدیت این ابزار خیلی طول نمیکشد و شما میتوانید به راحتی آن را آپدیت کنید.
گاهی اوقات علت نصب نشدن را نمیتوان به سادگی تشخیص داد مخصوصاً زمانی که نمیدانیم کدامیک از قسمت های داخلی آن باعث از کار افتادن Game شده است ، شرکت مایکروسافت توسط ابزار Directx Diagnostic Tool که قبلاً توضیح دادم توسط دستور dxdiag اجرا میشود کاری کرده که بتوان فهمید ایراد نصب نشدن این ابزار کجاست ، این ابزار را نمیتوان تشخیص داد در کجای ویندوز نصب شده است ، پس از بالا آمدن این ابزار تب Directx File اطلاعاتی در خصوص هر یك از فایل هایی كه نسخه نصب شده مورد استفاده قرار می دهد را نشان می دهد . قسمت Notes فایل های مشکل دار یا خراب را در این قسمت میتوان دید . تب هایی كه علامت های Display ، sound، Input نیز همین موارد را نمایش میدهند تب Input نیز برای آزمایش عملكرد صحیح برروی سخت افزار دستگاه انجام وظیفه میکند.
یادگیری برنامه نویسی برای متخصصین حوزه کامپیوتر این روزها یک الزام به حساب می آید. از جمله محبوب ترین زبان های برنامه نویسی دنیا می توانیم به زبان برنامه نویسی سی شارپ ، زبان برنامه نویسی جاوا ، زبان برنامه نویسی پایتون ، زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس و زبان برنامه نویسی SQL ( لازمه هر زبان دیگری ) و زبان برنامه نویسی PHP اشاره کنیم.
برای آموزش برنامه نویسی می توانید با خیال راحت در قالب دوره های آموزش برنامه نویسی سایت توسینسو ، آموزش سی شارپ ، آموزش جاوا ، آموزش پایتون ، آموزش جنگو ، آموزش PHP ، آموزش جاوا اسکریپت ، آموزش برنامه نویسی اندروید ، آموزش SQL و آموزش MySQL را بصورت جامع و حرفه ای آموزش ببینید.
کارشناس ارشد شبکه مایکروسافت
فرهاد خانلری ، مدرس شبکه و برنامه نویسی مبتنی بر زیرساخت های مایکروسافت ، سابقه فعالیت در موسسات و مراکز دولتی در قالب پروژه ، مشاوره و تدریس ، برنامه نویسی ++C ، سی شارپ و دات نت ، متخصص و مدرس شبکه های مبتنی بر سیستم عاملهای مایکروسافت و سرویس های مربوطه ، سخت افزار و ...
زمان پاسخ گویی روز های شنبه الی چهارشنبه ساعت 9 الی 18
فقط به موضوعات مربوط به محصولات آموزشی و فروش پاسخ داده می شود